دکمه«دیس‌لایک» به‌زودی وارد فیس‌بوک می‌شود

مارک زوکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک می‌گوید این شرکت قصد اضافه کردن یک دکمه «دیس‌لایک» به این شبکه اجتماعی را دارد.

زوکربرگ در یک جلسه پرسش و پاسخ در مقر فیس‌بوک در شهر منلو پارک در کالیفرنیا گفت که این دکمه راهی برای بیان همدردی خواهد بود. او گفت فیس‌بوک «به زودی» آن را برای آزمایش توسط کاربران آماده خواهد کرد.

به گزارشی بی‌بی‌سی، دکمه «لایک» (خوشایند)‌ در سال ۲۰۰۹ وارد فیس‌بوک شد و از آن زمان بعضی کاربران خواستار ایجاد یک دکمه «دیس‌لایک» هم بوده‌اند.

زوکربرگ که ۳۱ سال دارد روز سه‌شنبه به حاضران در جلسه گفت: «سال‌ها است که مردم می‌پرسند آیا قصد ایجاد یک دکمه دیس‌لایک را داریم یا نه.»

او اضافه کرد: «احتمالا صدها نفر در این باره سوال کرده‌اند و امروز یک روز ویژه است چون می‌توانم پاسخ بدهم که داریم روی آن کار می‌کنیم و خیلی به مرحله به آزمایش گذاشتن آن نزدیکیم.» با این حال او گفت نمی‌خواهد این دکمه راهی برای کاربران باشد تا به پست‌های دیگر «رای منفی» دهند.

در عوض این دکمه برای زمانی طراحی شده که وقتی مردم خبر یا نظری غم‌انگیز پست می‌کنند، فشار دادن دکمه «لایک» گویا نیست.

پروفسور آندریا فورت، کارشناس رسانه‌های اجتماعی و مشارکتی در دانشگاه درکسل در فیلادلفیا گفت بعید است کاربران فورا برای بیان احساسات منفی علیه دیگران به این دکمه روی آورند.

او می‌گوید: «ممکن است از دکمه دیس‌لایک برای بیان احساساتی نسبتا منفی استفاده کنند‌ (مثل احساس کلافگی از آگهی‌هایی که روی صفحه ظاهر می‌شود) اما شک دارم باعث شود با بی‌ملاحظگی شروع به زدن دکمه دیس‌لایک روی عکس بچه‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها یا تجربه‌های آشپزی دوستانشان کنند.»

«به نظر من عمدتا برای بیان نارضایتی ملایم یا بیان همبستگی با کسی استفاده شود که در مورد یک حادثه بد مثل مرگ یا سایر ضایعات چیزی نوشته.»