بلک بری پاسپورت یک گوشی خاص با امکانات ویژه

آی‌تی ایران: بلک بری برندی است که اکثر ما نامش را شنیده‏ایم و به امنیت معروف بوده و هست؛ موضوعی که این روزها هم بازار داغی دارد. اما ما ایرانی‌ها معمولا تمایل به خرید آن نداریم چون باور داریم به‌دلیل تحریم نرم‌افزاری در ایران کاربردی ندارد و نمی‏توانیم از آن استفاده کنیم. در صورتی که با یک راهکار ساده کاربران ایرانی می‏توانند به راحتی به فروشگاه بلک بری دسترسی پیدا کنند. برای این کار کافی است ابتدا گوشی را در حالت پرواز (flightmode) قرار دهید، سپس وی‏پی‏ان را فعال کنید. به این ترتیب به‏راحتی می‏توانید فروشگاه بلک‏بری را باز کنید.

حالا این کمپانی بی‏رقیب در عرصه امنیت چندی است که از گوشی جدید خود با نام بلک‏بری پاسپورت رونمایی کرده است. این گوشی که با ویژگی‏های خاص خودش توجه همگان را به خود جلب کرده به تازگی وارد بازار ایران هم شده است.در ادامه به بررسی مشخصات بلک‏بری پاسپورت می‏پردازیم.

پاسپورت یک گوشی هوشمند با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. برخلاف گوشی‏های امروزی که تقریبا همه مستطیل هستند این گوشی یک صفحه ۵/ ۴ اینچی مربع با کیفیت ppi۴۵۳ دارد. در پایین صفحه نمایش نیز یک کیبورد کامل و در عین حال لمسی طراحی شده است. این گوشی هوشمند مجهز به یک پردازشگر چهار هسته‏ای ۲۶/ ۲ گیگاهرتزی است. همچنین ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی سیستم‌عامل بلک‌بری ۱۰ را در این گوشی همراهی می‏کنند.

از مشخصات فنی که بگذریم، حس جالب این گوشی با هیچ گوشی دیگری قابل مقایسه نیست. گشت و گذار در صفحات وب مفهوم جدیدی پیدا می‏کند و به ندرت به بزرگنمایی نیاز پیدا می‏کنید، در صورت نیاز هم صفحه کلید مالتی تاچ این کار را برای شما لذت‏بخش هم می‏کند، البته نکته مهم اینکه یک ‌دستی تایپ‏کردن با این گوشی کار ساده‌ای نیست و بهتر است که در دو دست قرار بگیرد. جنس بدنه این گوشی از کربن ساخته شده که کیفیت بالا و وزن کمی دارد. این گوشی خوش‏دست یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با کیفیت خوب دارد اما در نور کم به خوبی آی‌فون عکس نمی‏گیرد.

بلک‏بری پاسپورت در چهار رنگ تولید می‏شود که تنها مدل سیلور ادیشن آن به‌طور محدود ساخته شده است. مدل‏های دیگر یعنی سفید، مشکی و قرمز به‌طور انبوه تولید می‏شوند و چند تفاوت ظاهری با مدل سیلور ادیشن دارند.

یکی از این تفاوت‏ها در فرم دوربین آنها است به این صورت که در مدل سیلور ادیشن دوربین دایره شکل است درحالی‌که در سه مدل‏ دیگر مستطیل است. همچنین تفاوت‌های ظاهری دیگری مانند محل بلندگوها نیز دیده می‏شود. نکته دیگر اینکه قیمت سیلور ادیشن نیز ۵۰دلار بیشتر است که با قیمت ۵۴۹ دلار به فروش می‏رود.

البته از نظر فنی تفاوتی وجود ندارد. یک ویژگی دیگر این گوشی Bed Side mode نام دارد. زمانی که گوشی را در این حالت قرار می‏دهید، گوشی به حالت بی‏صدا رفته و یک ساعت با نور کم تا زمان بیدار شدن شما روشن می‏ماند.

در مجموع باید گفت، بلک بری با توجه به همه سختی‏ها در ایران هم به‌خوبی کار می‏کند، البته از برخی نرم‏افزارها هم باید بگذرید، مانند نقشه بلک‌بری که در ایران کار نمی‏کند..