جمع ‏آوری مستندات روبات‏های تلگرام توسط فتا

ایسنا: برخورد با عرضه دارو اعم از مجاز و غیرمجاز در فضای سایبری، هشدار نسبت به شیوع باج‏افزارها، جمع‏آوری مستندات روبات‏های تلگرام و برخورد با عرضه مواد مخدر در فضاهای مجازی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده درنشست خبری معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتاست.

سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا، روز گذشته در نشست خبری خود در خصوص گسترش باج‏افزارها درفضاهای مجازی و شبکه‏های اجتماعی هشدار داد و گفت: یکی از مواردی که در حال افزایش است، شیوع باج افزارها در فضای مجازی است، براین اساس مجرمان از طریق ارسال پیامک یا رایان‏نامه، لینکی را به شهروندان ارسال کرده و با عناوین جذاب آنها را فریب می‏دهند که در صورت کلیک بر روی این لینک به مطلب خاصی خواهند رسید.

همچنین برخی از آنها با موج‏سواری روی واقعه‏های خبری چنین اقدامی را انجام می‏دهند، غافل از اینکه با کلیک کردن روی این لینک باج‏افزار پنهان‏سازی شده در آن نیز وارد سیستم تلفن همراه یا رایانه شده و منجر به از بین رفتن یا سوء‌استفاده از اطلاعات کاربر می‏شود. رمضانی در خصوص تخلفات احتمالی توسط روبات‏های نرم‏افراز تلگرام اعلام کرد: ما مخالف توسعه فضای سایبری نیستیم، اما پلیس از مراجعی نیست که در این حوزه وارد شود. ما از شرکت‌های تلگرام، یاهو و گوگل خواسته‏ ایم که با ما در برخورد با اقدامات مجرمانه همکاری کنند. وی درباره فعالیت‏های روبات‏های تلگرام نیز گفت:

مستندات روبات‏های تلگرام راجمع‌آوری کرده و به نهادهای مربوطه داخلی و خارجی منتقل کرده و منتظر تصمیم‌گیری در این خصوص هستیم؛ ضمن اینکه پلیس در هر فضایی که امنیت شهروندان به مخاطره افتاده یا آسیبی به کاربران وارد شود ورود پیدا خواهد کرد. معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا افزود: درباره انتقال سرورها یا دیگر اقدامات درخصوص شبکه‏های مجازی نیز فتا مسوولیتی نداشته و نهادهای حاکمیتی و دولتی هستند که باید تصمیم‏گیری کنند.