دنیای اقتصاد: هر چند که در سال‌های اخیر تبلت‌ها یکی از پدیده‌های نوظهور و موفق بازار تکنولوژی و محصولات دیجیتال بوده‌اند، اما بازار این محصولات با سرعت زیادی رشد کرده و این روزها وارد فاز اشباع شدن شده است. درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند که روند رشد بازار جهانی تبلت همچنان رو به کاهش باشد.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع تبلت در سال ۲۰۱۵ هم رو به کاهش است، در حالی که دستگاه‌های هیبریدی یا تبلت- لپ‌تاپ‌ها رشد چشمگیری را انتظار می‌کشد. پیش‌بینی‌های جدید این موسسه نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت شامل دستگاه‌های هیبریدی در سال ۲۰۱۵ کاهش ۸ درصدی خواهد داشت که این میزان در مقایسه با پیش‌بینی قبلی موسسه IDC تا ۸/ ۳ درصد کاهش یافته است. با این اوصاف انتظار می‌رود صادرات جهانی انواع تبلت در سال جاری میلادی به ۲۱۲ میلیون دستگاه برسد که بیشتر آن را تبلت‌های ساده و تخت تشکیل می‌دهند.

روند رشد بازار تبلت در سال جاری میلادی نسبت به یک سال و نیم گذشته میلادی تغییر چشمگیری نخواهد کرد، به جز دستگاه‌های هیبریدی که با نام لپ تاپ‌های جدا شدنی شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود روند رشد خوبی را آغاز کنند. در حالی که دستگاه‌های هیبریدی یا جدا شونده محصولات جدیدی در بازار نیستند، اما تامین‌کنندگان قطعات اولیه به بازار این محصولات امیدوارتر بوده و به شکلی جدی سعی دارند در این بازار فعالیت کنند.

با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC انتظار دارند بازار دستگاه‌های هیبریدی یا جدا شدنی با ۷/ ۱۴ میلیون دستگاه صادرات در سال ۲۰۱۵، رشد سالانه ۵/ ۸۶ درصدی را در این سال تجربه کند.

اگرچه این میزان صادرات بسیار کمتر از میزان صادرات تبلت‌های ساده و ارزان قیمت است؛ اما کارشناسان IDC معتقدند که این تبلت‌های ساده نظر کاربران را که به دنبال تبلت‌های ساده با صفحه نمایش کوچک‌تر هستند، همچنان به خودشان جلب می‌کنند.

«ریان ریت» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «در گذشته بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دستگاه‌های هیبریدی یا جدا شونده قیمت بالا، طراحی نه چندان جذاب و گیرا و کاهش تقاضا برای محصولات مبتنی بر ویندوز ۸ - که اغلب دستگاه‌های هیبریدی مبتنی بر آن هستند- بوده است. با عرضه بیشتر این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های تولیدکننده، انتظار می‌رود قیمت دستگاه‌های هیبریدی شروع به کاهش کند.

ما تخمین می‌زنیم که بیش از ۴۰ شرکت تولیدکننده مختلف در فصل دوم سال ۲۰۱۵ دستگاه‌های هیبریدی یا جدا شونده را به سراسر دنیا صادر کنند. این در حالی است که تعداد شرکت‌های تولیدکننده این محصولات در دو سال گذشته تنها ۱۴ شرکت بوده است. با معرفی ویندوز ۱۰، معرفی دستگاه‌های بیشتر مبتنی بر اندروید و احتمال عرضه دستگاه‌های بزرگ‌تر و آی‌پدهای جدا شونده توسط اپل، انتظار می‌رود این روند به سرعت رو به رشد باشد.»

بازار تجاری اما خیلی برای مهاجرت به تبلت بی تمایل است و کارشناسان معتقدند که این اتفاق بیشتر ناشی از ارزش نامشخص این کار است.

تبلت‌های هیبریدی می‌توانند فرصت‌های جدیدی را در بازار تجاری ایجاد کنند، اما خریداران بازار محصولات دیجیتال به کندی به سمت بازار ابزارهای موبایل به جز موبایل‌های هوشمند برای جایگزینی با کامپیوترهای شخصی پیش می‌روند.

کارشناسان موسسه IDC انتظار دارند که متوسط قیمت فروش تبلت‌های ساده تا کمتر از ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کند که این اتفاق بیشتر به کمک عرضه تبلت‌های اندرویدی ارزان قیمت رخ می‌دهد. متوسط قیمت فروش این محصولات همچنین با رونق بازار تبلت‌های کوچک ۷ تا ۸ اینچی هم کاهش یافته است.

این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که سهم تبلت‌های بزرگ (کمتر از ۱۰ اینچ) و دستگاه‌های هیبریدی از ۶/ ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۵/ ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید که این موضوع به دنبال تاثیر بازار پر رونق فبلت‌ها و رشد تقاضای بازار تجاری برای خرید این محصولات اتفاق می‌افتد.

رشد بازار دستگاه‌­های هیبریدی جدا شونده

رشد بازار دستگاه‌­های هیبریدی جدا شونده