87درصد پروژه فیلترینگ هوشمند انجام شد

خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات در یک سال گذشته، هدف از توسعه فناوری اطلاعات را پاسخ به مطالبات مردم دانست و گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راه‌اندازی دولت همراه این است که تمامی خدمات از طریق فناوری موبایل در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات ۱۱سال است که مطرح شده و یکی از احکام مقام رهبری برای فضای مجازی در کشور است؛ از این‌رو قصد داریم تا پایان سال جاری زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم. همچنین در این زمینه نشست‌های زیادی را نیز تاکنون برای تحقق این امر با بخش خصوصی برگزار کرده‌ایم. محمود واعظی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی پروژه فیلترینگ هوشمند اعلام کرد که هم‌اکنون ۸۷ درصد پروژه فیلترینگ هوشمند با موفقیت اجرایی شده و تا پایان سال این پروژه به ۱۰۰درصد اهداف خود می‌رسد.

وی فیلترینگ هوشمند را یکی از مباحثی دانست که وزارت ارتباطات کار در این بخش را شروع کرده، به‌طوری که امروز افرادی که علاقه‌مند هستند از سایت‌های علمی خارجی استفاده کنند می‌توانند این کار را انجام دهند و گفت: استفاده درست از فضای مجازی به خود افراد بستگی دارد، برخی از خانواده‌ها انتظار دارند که بعضی از سایت‌ها در اختیار فرزندانشان قرار نگیرد درصورتی که بخواهیم کل سایت‌ها را مسدود کنیم، بسیاری از مردم از دسترسی به سایت‌های علمی محروم می‌شوند. واعظی ادامه داد: در فیلترینگ هوشمند نیاز به فناوری بومی داشتیم و پروژه‌ای را به این منظور تعریف کردیم و برای تحقق این مهم با ۱۱دانشگاه قرارداد منعقد کرده‌ایم؛ تاکنون حدود ۸۷ درصد در این زمینه توفیق داشته‌ایم و امید می‌رود تا پایان سال ۹۴ این پروژه به اتمام برسد. وی درخصوص توسعه فیبرنوری در کشور نیز گفت: تا ۵/ ۱سال آینده ظرفیت فیبر نوری ۵/ ۱۲ تا ۱۳ برابر خواهد شد و فیبر نوری به منازل و محل کسب‌و‌کار هم می‌رود.