ایسنا: محققان نروژی به دنبال استفاده از ابزار نوآورانه‏ای برای رمزگشایی از اسرار پنهان در قطعات شکننده نسخه‏های خطی پوست آهو هستند.

بررسی این نسخه‏ های خطی به‌دلیل قدمت، نادربودن و آسیب‏پذیری در مقابل آلودگی، فرآیندی دشوار است. اسناد باستانی بسیار حساس و شکننده هستند و نباید در معرض نور قرار گیرند یا لمس شوند.

محققان کتابخانه Gunnerus در دانشگاه علم و فناوری نروژ به دنبال بهره‏گیری از تکنیک جدیدی موسوم به تصویربرداری ابرطیفی هستند تا با کمک آن بتوانند ترکیبات شیمیایی رنگدانه‏های به کاررفته در نسخه‏های باستانی را آشکارسازی کنند. این شیوه برای بررسی نسخه‏های خطی قدیمی کاملا کارآمد بوده و نتایج بهتری را در مقایسه با روش‏های دیگر ارائه می‏دهد. با کمک این فناوری تمامی صفحات نسخه خطی را می‏توان ظرف چند دقیقه اسکن و تحلیل کرد. تصویربرداری ابرطیفی از دوربین ابرطیفی برای اسکن‏کردن اسناد استفاده می‏کند و دوربین‏های پیشرفته می‏توانند بین ۱۶۰ رنگ تمایز قائل شوند و دارای ۱۶۰۰ حسگر رنگدانه هستند.

این دوربین‏ها برای بررسی هنر در سطح بالا مناسبند زیرا در این سطح، جزئیات و رنگدانه‏های رنگ که پیش‏تر نامرئی بودند، با کمک وضوح طیفی بالا قابل‏رویت می‏شوند. تصویربرداری ابرطیفی برای بررسی هنر بسیار مناسب است و این شیوه همچنین در تشخیص‏های پزشکی، علوم تغذیه، باستان‏شناسی و مشاهدات محیطی به‌کار می‏رود.