فارنت: گوگل روز گذشته پروژه جدید سخت‏افزاری خود را معرفی کرد. در شرایطی که انتظار نمی‌رفت، گوگل روتر وای‏فایی با نام OnHub معرفی و عرضه کرده که با همکاری شرکت TP-Link تولید شده است و البته شکل یک روتر معمولی را نیز ندارد.

OnHub یک روتر AC۱۹۰۰ است که در آن ۱۳ آنتن تعبیه شده است؛ ۶ آنتن برای فرکانس ۴/ ۲ گیگاهرتز، ۶ آنتن هم برای فرکانس ۵ گیگاهرتز و یک آنتن هم برای بررسی محیط در صورت تداخل امواج بی‏سیم در نظر گرفته شده است. در کنار این آنتن اضافه نرم‏افزار نیز به‌صورت خودکار بین بهترین شبکه‏های بی‏سیم برای ارسال امواج سوئیچ می‏کند.

البته این عملیات تنها موقعی اتفاق می‏افتد که شما در حال استفاده فعال از اینترنت نباشید. در کنار پشتیبانی از فناوری ۸۰۲.۱۱ac از a/ b/ g/ n نیز پشتیبانی شده و حتی فناوری جدید Weave و ۸۰۲.۱۵.۴ نیز با بلوتوث برای این روتر در نظر گرفته شده است تا در آینده نیز هیچ مشکلی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد. به گفته گوگل این روتر در آینده آپدیت‏های بسیاری را به صورت خودکار دریافت و نصب خواهد کرد. در این روتر برخلاف روترهای دیگر بازار خبری از چراغ‏های چشمک‏زن نیست و به‏جای آن حلقه نورانی در چهار رنگ مختلف وضعیت اتصال را به شما نشان خواهد داد. از نظر سخت‏افزاری این روتر دارای چیپست کوالکام یا Atheros، پردازنده IPQ۸۰۶۴ دو هسته‏ای با فرکانس ۴/ ۱ گیگاهرتز، یک گیگابایت رم، ۸ مگابایت فلش NOR، ۴ گیگابایت حافظه فلش eMMC و سوئیچ اترنت QCA۸۳۳۷ است. البته تنها یک درگاه اترنت برای این مودم پیش‏بینی شده است.

از سایر مشخصات این روتر همه‏کاره می‏توان به درگاه USB ۳.۰، حسگر روشنایی اطراف و اسپیکر ۳ واتی اشاره کرد. برای مدیریت این روتر یک اپلیکیشن اندرویدی یا iOS نیز وجود دارد که می‏توانید تنظیمات را با آن انجام دهید، از سرعت اتصال خود باخبر شوید، دستگاه‏های متصل به روتر را ببینید و با مشاهده میزان مصرف هریک ترافیک اینترنت یا شبکه را به دلخواه میان آنها تقسیم کنید. این روتر که احتمالا پیشرفته‏ترین روتری است که تا به حال عرضه شده، از روز گذشته از طریق گوگل استور قابل پیش‏‌خرید است. قیمت روتر ۹۹/ ۱۹۹ دلار اعلام شده و رنگ‏های آبی و مشکی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.