راه‌هایی برای خلاصی از هنگ کردن گوشی - ۲۷ مرداد ۹۴

ایسنا: اصطلاح هنگ کردن این روزها برای انبوه جمعیت دارندگان گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، امری آشنا بوده و رهایی از این مشکل دغدغه‌ای همه‌گیر شده است؛ اما با رعایت برخی نکات می‌توان تا حد زیادی جلوی این مشکل را گرفت.

هنگ کردن گوشی‌های تلفن همراه موضوعی است که مشترکان در بسیاری موارد آن را به برند گوشی خود نسبت می‌دهند، اما به گفته کارشناسان، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که به نارضایتی مردم از گوشی‌ها منجر می‌شود پایین بودن اطلاعات مردم هنگام خرید گوشی‌های تلفن همراه است. به عنوان مثال برخی افراد گوشی‌هایی با CPU پایین خریداری کرده و اطلاعات فراوانی روی آن می‌ریزند که همین مساله باعث پایین آمدن سرعت گوشی و هنگ کردن آن می‌شود.

البته در برخی موارد خرید گوشی‌های تقلبی یا برندهای نامناسب هم می‌تواند به این مشکلات دامن بزند اما در موارد بسیاری هنگ کردن گوشی‌های تلفن همراه به بحث استفاده از آنها بازمی‌گردد. بسیاری از افرادی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند از برنامه‌هایی مانند بازار و... استفاده کرده و بازی‌ها یا برنامه‌های متعددی روی گوشی‌های خود نصب می‌کنند، درنتیجه حافظه گوشی آنها پر می‌شود و این مساله سرعت گوشی را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این گاهی برخی گوشی‌ها علاوه بر حافظه خود گوشی، از رم جانبی هم کمک می‌گیرند که در این موارد مشکل هنگ کردن گوشی می‌تواند بیشتر شود. به همین دلیل لازم است افراد زمانی که گوشی می‌خرند دقت داشته باشند که سرعت CPU آن از چه قرار است و چقدر حجم آن گوشی برای فعالیت آنها کفایت می‌کند.

به عنوان مثال اگر یک گوشی دو گیگ حافظه دارد، نباید بیش از ۵/ ۱ گیگ آن پر شود، چرا که در غیر این صورت سرعت گوشی به شدت کاهش پیدا می‌کند و بر همین اساس برنامه‌ها را دیر باز می‌کند و فرد مجبور می‌شود اطلاعات خود را پاک کرده یا نسبت به فلش کردن گوشی اقدام کند.نکته دیگر آنکه آلوده شدن گوشی به ویروس‌ها و بدافزارها نیز می‌تواند این مشکل را افزایش دهد و به همین دلیل لازم است برای گوشی‌های تلفن همراه هر چند وقت یک بار حافظه خارجی یا گوشی خود را با نرم‌افزارهای ویروس یاب، ویروس‌کشی کنید. برای این کار نیاز به هزینه ندارید و لازم نیست حتما دیگران این کار را انجام دهند بلکه تنها کافی است یکی از آنتی‌ویروس‌های قوی را دانلود و نصب کرده و سپس گوشی خود را به سیستم متصل کرده و ویروس‌یابی را انجام دهید.

علاوه بر این تا جایی که می‌توانید سعی کنید نرم‌افزارهای فیلترشکن رایگان را روی گوشی خود نصب نکنید، چراکه این نرم‌افزارها علاوه بر مشکلات امنیتی، مشکلات نرم‌افزاری نیز برای گوشی ایجاد می‌کنند. با تمام این تفاسیر ممکن است همچنان در مواردی با مشکل هنگ کردن گوشی مواجه شوید. گاهی نیز این مشکل چنان جدی است که گوشی شما هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد و برای مدتی به طور کامل از کار باز می‌ماند.

در گذشته که اغلب گوشی‌های تلفن همراه باتری‌های جدا داشتند این امکان وجود داشت که زمان ایجاد چنین مشکلی با خارج کردن باتری و جاگذاری مجدد آن دستگاه را وادار به تنظیم مجدد کرد. اما اکنون در موارد متعدد برخی گوشی‌های پرطرفدار تلفن همراه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باتری آنها داخل ساختار گوشی قرار دارد و امکان جداسازی آن وجود ندارد. کارشناسان مختلف برای حل این مشکل نیز پیشنهادهایی داشته و بر اساس برند گوشی راهکارهایی ارائه کرده اند.

طبق این توصیه‌ها در شرایطی که گوشی شما به گونه‌ای هنگ کرده که امکان هیچ فعالیتی را به شما نداده و حتی قادر به خاموش کردن آن هم نیستید، احتمالا با به کار بستن این راهکارها می توانید گوشی تلفن همراه خود را خاموش کنید تا با روشن کردن مجدد آن دستگاه مجبور به تنظیم مجدد شود.