دنیای اقتصاد: شهر بارسلونا در اسپانیا با عبور از لندن، سنگاپور و نیویورک امسال به‌عنوان هوشمندترین شهر جهان انتخاب و معرفی شد. در واقع بارسلونا به خاطر برتری در زیرساخت‌های ارتباطی هوشمند، مشارکت شهروندان، امکانات تکنولوژیکی و استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس این جایگاه را تصاحب کرده و در اختیار گرفته است.

برنامه آزمایشی بارسلونا در سال ۲۰۱۱ معرفی و رونمایی شد و از آن زمان به ۲۲ برنامه متفاوت دیگر شامل بیش از ۲۰۰ پروژه و اقدامات مختلف زیر چتر موسسه فناوری اطلاعات شهری این شهر، توسعه پیدا کرده است. موسسه فناوری اطلاعات شهری بارسلونا در واقع مسوولیت مدیریت بخش IT این شهر و زیر مجموعه‌های آن را به عهده دارد. بسیاری از شهرهای جهان این روزها در حال ارتباط دادن زیرساخت‌های شهری با ابزارهای اینترنت اشیا مانند حسگرها و سنجشگرهای هوشمند هستند، با این همه اما تنها تعداد کمی از این شهرها توانسته‌اند عملکردی خوب و موثر در این زمینه داشته باشند، به طوری که مانند بارسلونا تمام شهروندان و مدیران شهری تاثیرات چنین برنامه‌ای را در زندگی روزمره خود شاهد باشند.

موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به بررسی این موضوع پرداخته است که چطور شهرداری‌ها و مقامات شهری در شهرهای دیگر جهان می‌توانند از روند توسعه بارسلونا و تبدیل شدن آن به یک شهر هوشمند، درس بگیرند؛ از اینکه چطور سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های اینترنت اشیا می‌تواند در طول زمان پیش برود و موفق باشد و از اینکه چطور این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند اقتصادهای شهری را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خودشان قرار بدهند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود گسترش اینترنت اشیا ارزش ۴۲۱ میلیارد دلاری را برای اقتصاد شهرهای جهان تا سال ۲۰۱۹ ایجاد کند. این ارزش اقتصادی از درآمدهای حاصل از نصب و راه‌اندازی ابزارهای اینترنت اشیا، فروش آنها و صرفه‌جویی ناشی از دستاوردهای بهره‌وری در خدمات شهری به‌دست می‌آید. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌های شهرهای جهان در تکنولوژی‌های اینترنت اشیا برای کاربردهای شهری در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تا ۹۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

این رقم در ترکیب با سرمایه گذاری کلان دولت در تکنولوژی‌های اینترنت اشیا، باعث می‌شود صرف هزینه دولت برای استفاده‌های دیگر از اینترنت اشیا مثلا در مواردی مانند پهپادهای نظامی و روبات‌ها کمتر به نظر برسد.

انتظار می‌رود تعداد ابزارهای اینترنت اشیا نصب شده در شهرها در چهار سال آینده تا بیش از ۵ میلیارد دستگاه افزایش پیدا کند. این موضوع فرصت بسیار بزرگی برای تولیدکنندگان و سازندگان سخت‌افزارهای اینترنت اشیا و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مرتبط با آنها ایجاد می‌کند. تکنولوژی‌های اینترنت اشیا طیف وسیعی از مزایا را برای شهرها ایجاد می‌کنند، از جمله کاهش تراکم و ازدحام ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا، بهبود امنیت عمومی و ارائه راه‌های جدید برای دولت‌ها در جهت تعامل با شهروندانشان.

با این اوصاف است که انتظار می‌رود روند هوشمندسازی شهرها در سرتاسر دنیا در سال‌های آینده و نه چندان دور با سرعت خوبی پیش برود و مقامات شهری با افزایش سرمایه‌گذاری در استفاده از تکنولوژی‌های اینترنت اشیا در ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شرایط حاکم بر جامعه از مزایای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند بهره ببرند.

بارسلونا؛ هوشمندترین شهرجهان