لپ‏تاپ ویندوزی و ارزان‌قیمت ایسر

فارنت: ایسر به تازگی لپ‏تاپ‏های ۱۱ و ۱۴ اینچی Aspire One Cloudbook را با قیمت پایه ارزان ۱۶۹ دلار معرفی کرده است تا جنگ سختی را با کروم‏بوک‏های ارزان‌قیمت آغاز کند.

مایکروسافت اولین بار از لپ‏تاپ‏های Cloudbook ایسر حرفی به میان آورد و آنها را به عنوان رقبای کروم‏بوک‏ها معرفی کرد. حالا ایسر دو مدل ۱۱ و ۱۴ اینچی از این لپ‏تاپ‏ها را معرفی کرده است. هر دو این لپ‏تاپ‏ها به ویندوز ۱۰ مایکروسافت مجهز هستند و قرار است از همین ماه و ماه آینده در آمریکای شمالی عرضه شوند.

نسخه ۱۱ اینچی وزنی برابر با ۱۵/ ۱ کیلوگرم داشته و صفحه‏ نمایش آن ۶/ ۱۱ اینچی است. این لپ‏تاپ در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی با قیمت‏های ۱۶۹ و ۱۸۹ دلار عرضه خواهد شد. این نکته را فراموش نکنید که ایسر این لپ‏تاپ‏ها را با نام Cloudbook عرضه می‏کند و تمرکز آن بر استفاده از فضای ابری خواهد بود.

به هر حال نسخه ۱۴ اینچی کمی سنگین‏تر بوده و ۶/ ۱ کیلوگرم وزن دارد. این مدل در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی با قیمت پایه ۲۰۰ دلار عرضه خواهد شد و قیمت نسخه ۶۴ گیگابایتی هنوز مشخص نیست. این نسخه قرار است ماه آینده میلادی به بازار عرضه شود.

هر دو کلودبوک دارای ۲ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR۳L بوده و وضوح صفحه‏ نمایش آنها نیز ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است. یک درگاه HDMI، یک درگاه USB ۳ و یک درگاه USB ۲ و همچنین درگاه‏های کارت حافظه و قفل Kensington نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. ایسر نسخه‏های با حجم بیشتر را به صورت رایگان به آفیس ۳۶۵ مایکروسافت و یک ترابایت فضای ابری وان‏درایو مجهز کرده و نسخه ۱۶ گیگابایتی نیز ۱۰۰ گیگابایت فضای ابری در اختیار خواهد داشت. البته این سرویس‏ها تنها برای یک ‏سال رایگان خواهند بود. مشخص است که ایسر قصد دارد رقبایی ویندوزی برای کروم‏بوک‏های بازار معرفی کند که می‏توانید آنها را با قیمت حداقل ۱۵۰ دلار تهیه کنید. شاید کلودبوک‏های ایسر کمی گران‏تر باشند، اما سیستم‏ عامل ویندوز مزیت بزرگی است که بسیاری کاربران آن را به Chrome OS گوگل ترجیح خواهند داد.