ایرنا: اختلالات موجود در نرم‌افزار پیام رسان تلگرام، تنها به‌دلیل انجام برخی اصلاحات فنی این نرم‌افزار در ایران از سوی شرکت سازنده به‌منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی کاربران است.

یکی دو روزی است که نرم‌افزار پیام رسان تلگرام در ایران دچار اختلال شده و در بسیاری مواقع پیام‌ها در تلگرام ارسال یا دریافت نمی‌شوند و نرم‌افزار در حالت Updating باقی می‌ماند، به طوری که استفاده از این شبکه اجتماعی از اینترنت دیتای خطوط همراه اول و ایرانسل نیز مسدود است.

محمود واعظی در خصوص علت اختلالات موجود در سیستم پیام رسان تلگرام گفت: در تماسی که با مسوولان تلگرام داشته‌ایم آنان عنوان کرده‌اند که ما سیستمی برای همه کاربران دنیا طراحی کردیم که استیکر بسازند اما نمی‌دانستیم برخی کاربران ایرانی از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین امکان استیکر را در ایران مسدود می‌کنیم. البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فیلتر شدن نرم‌افزار تلگرام از سوی ایران را رد کرد و تنها از غیرفعال شدن امکان ارسال استیکر در این برنامه در ایران خبر داد.

وی با اشاره به طراحی و ارسال استیکرهای توهین آمیز در تلگرام از سوی کاربران ایرانی گفت: پس از این اتفاقات مسوولان تلگرام تماس گرفته و ضمن عذرخواهی عنوان کردند سیستمی برای همه کاربران دنیا طراحی کرده‌اند که کاربر بتواند استیکر بسازد، اما نمی‌دانستیم برخی کاربران در ایران از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسوولان تلگرام عنوان کرده‌اند این امکان را در ایران مسدود می‌کنند تا بتوانند در ایران حضور داشته باشند. واعظی اظهار کرد: ما نیز در پاسخ به مسوولان تلگرام اعلام کرده‌ایم که در صورت عدم تکرار این موضوع، این نهاد نیز ممانعتی از فعالیت تلگرام در ایران ندارد و استفاده از این نرم‌افزار ارتباطی در ایران مسدود نمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر شبکه اجتماعی که در ایران در حال فعالیت است، محدودیتی برای آن نداریم، اما اگر آنان بخواهند قوانین ایران را زیر پا نهاده و محتوای غیراخلاقی در آن انتشار یابد، به‌طور قطع تحمل نمی‌کنیم.