ابررایانه آی‏بی‏ام سرآشپز می‏شود

دانشمندان شرکت آی‏بی‏ام برنامه‏ای نرم‏افزاری را روی ابررایانه واتسون این شرکت نصب کرده‏اند که آن را به یک سرآشپز تمام‏عیار تبدیل می‏کند. به گزارش «ایسنا»، ایده محققان، نمایش این موضوع بود که چگونه این سیستم محاسباتی شناختی قادر است خلاقیت انسان را در آماده‏کردن غذاها تقویت کند. آی‏بی‏ام اعلام کرده با استفاده از این برنامه نرم‏افزاری به واتسون آموزش داده تا ۱۰ هزار دستورالعمل غذایی را از پایگاه داده Bon Appetit استخراج کند و یاد بگیرد که مواد غذایی چگونه در غذاهای مختلف به‌کار می‏روند. دانشمندان همچنین سبک‏های آشپزی و ترجیحات ذائقه انسانی را به واتسون آموزش دادند.

این برنامه نرم‏افزاری توسط هزاران آشپز خانگی موفق برای بسط‏دادن دانش واتسون در زمینه آشپزی به‌کار می‏رود. واتسون داده‏ها را تحلیل کرده و از تعاملات پیشین خود نکات زیادی را یاد می‏گیرد. واتسون در آشپزخانه با آلرژی‏ها و حساسیت‏ به غذا مانند لبنیات و آجیل یا انتخاب سبک‏های زندگی مثل گیاه‏خواری نیز کنار می‏آید. گفته می‏شود برنامه این ابررایانه زباله‏زایی را نیز محدود کرده است.

آی‏بی‏ام پیش‏تر این ابررایانه را به‌منظور مشاوره‏دادن به نظامیان و خانواده‏هایشان برای مدیریت هوشمندانه زندگی پس از پایان خدمت طراحی کرده است. در بخش نفت و گاز، آی‏بی‏ام با گروه فنی بریتانیایی Arria برای یکپارچه‏کردن توانایی‏های واتسون به‌منظور کمک به ارتقای مدیریت نشت گاز و نفت در پالایشگاه‏ها همکاری دارد. در بخش مراقبت‏های بهداشتی، آی‏بی‏ام همکاری خود در حوزه تحقیقات سرطان را با ۱۴ مرکز درمانی در ایالات متحده بسط داده و این کار را برای کمک به مراقبت‏های شخصی‏شده پیشرفته مبتنی بر ژنتیک برای مواردی انجام می‏دهد که درمان آنها دشوار است. این شرکت همچنین با بیمه‏های درمانی برای استفاده از پایگاه‏های بزرگ داده‏ آنها توسط واتسون به‌منظور ارتقای مراقبت از بیماران همکاری کرده و با شرکت‌های دیگری نیز برای نظارت بر بیماران دیابتی و مدیریت درمان‏های آنها مشارکت می‏کند.

واتسون دستی هم در بانکداری دارد و با شرکت‌های مالی برای کمک به مشاوران برای مقایسه پیشنهادهای سرمایه‏داری همکاری دارد. از سوی دیگر، ابررایانه واتسون با شرکت سازنده اسباب‏بازی‏های هوشمند به نام Elemental Path نیز همکاری دارد و به‌طور مثال، در ساخت دایناسوری که می‏تواند قصه بگوید و به پرسش‏های کودکان پاسخ گوید، دست داشته است.