10 فناوری نوآورانه  در جدیدترین خودروها

خودروسازان مدام در حال افزودن امکانات فناوری جدید در خودروها هستند و حتی این تمایل را برای خودروهای ارزان‌قیمت هم نشان می‏دهند با این‌همه قرار گرفتن در صدر اخبار کار راحتی نیست. به گزارش «ایسنا»، پایگاه اینترنتی کامپیوتر ورلد به بررسی ۱۰ فناوری نوآورانه جدید در خودروها پرداخته است که ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‏کنند. 1 نخستین خودرو پشتیبانی کننده از اندروید اتو و اپل کارپلی؛ کیا اپتیما ۲۰۱۶: این سدان نخستین خودرویی است که از جدیدترین خدمات یکپارچگی تلفن هوشمند پشتیبانی می‏کند و به راننده اجازه می‏دهد تلفن اندرویدی یا آی‌فون خود را به اتصال یواس‌بی در خودرو وصل کند و اندروید اتو یا اپل کارپلی در یک نمایشگر ۸ اینچی به‌طور اتوماتیک فعال می‏شود و به راننده امکان می‏دهد برای اجرای آهنگ، مشاهده نقشه و گرفتن تماس تلفنی از گوشی خود استفاده کند. کیا همچنین امکان دسترسی به این قابلیت‏ها در خودرو را از طریق فرمان صوتی فراهم کرده است.

2 پیکاپی کمک می‏کند به‌طور ایمن یدک بکشید؛ فورد اف-۱۵۰ ۲۰۱۵: پیکاپ‏ها معمولا در به‌کارگیری امکانات فناوری جدیدتر مانند سیستم حرکت در خطوط کند عمل می‏کنند اما اف-۱۵۰ نه تنها با مرتعش کردن فرمان خودرو، درباره خارج شدن از خط هشدار می‏دهد، بلکه اگر راننده در نقطه‌ای با سرعت زیادی حرکت کند، می‏تواند سرعت را کم کند. سرعت بالا در هر شرایطی خطرناک است به‌ویژه زمانی که وسیله دیگری یدک کشیده می‏شود.

3 عینکی که به رانندگی کمک می‏کند؛ مینی کوپر: اطلاعات اندکی مربوط به این نوآوری وجود دارد اما فناوری واقعیت افزوده برای مینی کوپر می‏تواند یک تحول اساسی باشد. این عینک درحالی‌که راننده خودرو را می‏راند یک صفحه نمایش واقعیت افزوده نمایش می‏دهد به‌عنوان مثال زمانی‌که می‏خواهد پارک کند نشان می‏دهد تا چه فاصله باید عقب رود. همچنین در بزرگراه‏ها فلش‌هایی ظاهر می‏شوند که نشان می‏دهند راننده باید به کدام سمت حرکت کند. هنوز جزئیاتی درباره قیمت این فناوری یا زمان عرضه آن وجود ندارد.

4 نمایشگر لمسی که مانند یک آی‌پد کارمی‏کند؛ جگوار ایکس اف ۲۰۱۶: جگوار به بهبود نمایشگر لمسی در سدان لوکس جدید ایکس اف پرداخته است و این نمایشگر اکنون مانند یک آی‌پد کار می‏کند. نمایشگر ۲/۱۰ اینچی به کاربر امکان می‏دهد با ضربه و حرکات اشاره‌ای دیگر زوم کند و میانبرهایی را برای قابلیت‌های پرکاربرد ایجاد کند و حتی تصویر پس زمینه دسکتاپ را تغییر دهد. این نمایشگر یک پردازنده ۴ هسته‌ای و یک هارد SSD دارد.

5 خودرویی که در تقاطع‏ها ترمز می‏کند؛ ولوو XC۹۰ T۶ ۲۰۱۶: این خودرو که تابستان امسال به بازار عرضه می‏شود امکاناتی دارد که در هیچ خودروی دیگری یافت نمی‏شود. همچنان‌که راننده به سمت یک تقاطع حرکت می‏کند، این خودرو مراقب خودروهایی است که از سمت مخالف می‏آیند و اگر به‌نظر برسد که خودرو مقابل ممکن است مقابل خودرو بپیچد یا با آن تصادف کند، به‌صورت اتوماتیک ترمز می‏کند.

6 ساعت هوشمندی که خودرو را استارت می‏زند؛ هیوندای جنسیس ۲۰۱۵: ب ام و تنها شرکتی نیست که امکان می‏دهد با یک ساعت هوشمند از خودرو استفاده کنید. برنامه تلفن هوشمند بلو لینک که در حال حاضر با مدل هیوندای جنسیس ۲۰۱۵ کار می‏کند به راننده امکان می‏دهد خودرو را استارت بزند یا درهای خودرو را قفل کرده یا باز کند و حتی خودرو را در یک پارکینگ بسیار شلوغ پیدا کند. این برنامه با بیشتر ساعت‌های اندرویدی مانند موتو ۳۶۰ کار می‏کند و احتمالا نسخه مخصوص ساعت اپل را هم خواهد داشت.

7 رایانه کنترل شونده با چشم که مراقب جاده است؛ سوبارو لگسی ۲۰۱۵: خودروهای زیادی از حسگرهایی استفاده می‏کنند که به نگه داشتن خودرو در میان خطوط کمک کرده و با ترمز اتوماتیک از برخورد با خودروهای دیگر جلوگیری می‏کنند. سوبارو لگسی از حسگری به نام‌«آی‌سایت» استفاده می‏کند که در شیشه جلو خودرو تعبیه شده و خودروهای دیگر و موانع احتمالی را رصد می‏کند و برف و یخ‌زدگی هم مانع کار کردن آن نمی‏شود. این حسگر تنها حسگری است که موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) در تست‌هایش به‌عنوان عالی رتبه‌بندی کرده است.

8 اشتراک‌گذاری سیگنال ۴G در یک خودرو ارزان‌قیمت؛ شوی تراکس ۲۰۱۵: این خودرو اندکی بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارد با این‌همه با وجود قیمت ارزانش، مجهز به یک هات اسپات ۴G است و به سرنشینان خودرو امکان می‏دهد از سیگنال‌های ۴G استفاده کنند. این سرویس به مدت سه ماه یا حداکثر سه گیگابایت رایگان است و پس از آن استفاده از آن با پرداخت ماهانه پنج دلار آغاز می‏شود.

9 سیستم مانیتور دقت که رانندگی را کنترل می‌کند؛ نیسان ماکسیما ۲۰۱۶: نیسان ماکسیمای ۲۰۱۶ که انتظار می‏رود امسال روانه بازار فروش شود، یک ویژگی ایمنی جالب دارد که بیشتر در مدل‌های لوکس گران‌قیمتی مانند خودروهای مرسدس بنز دیده می‏شود. همچنان‌که راننده خودرو را می‏راند، خودرو الگوی رانندگی او را مانیتور می‏کند و در صورت تشخیص نشانه‏های خستگی، با نمایش یک فنجان قهوه در نمایشگر، از راننده می‏پرسد نیاز به استراحت دارد و دقت بیشتر را یادآوری می‏کند.

10 چهار چرخ متحرکی که لیز خوردن چرخ را پیش‌بینی می‏کند؛ مزدا سی ایکس‌تری ۲۰۱۶: سیستم‏های چهار چرخ متحرک زمانی عمل می‏کنند که خودرو لیز خوردن چرخ را احساس می‏کند. مزدا سی ایکس تری ۲۰۱۶ نخستین خودرویی است که از یک سیستم لمسی هوشمندتر استفاده می‏کند. این خودرو می‏داند چه زمانی جاده یخ زده، پوشیده از برف یا لغزنده است به‌عنوان مثال یک ترموستات می‏تواند دما را بخواند و خودرو پیش از اینکه چرخ لیز بخورد، از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده کند.