بازار گرم اپلیکیشن‌های ایرانی در تابستان

دنیای اقتصاد: ابتکار و خلاقیت در ساخت نرم‌افزارهای داخلی روز به روز درحال افزایش است تا آنجا که امروزه بیشتر از گذشته شاهد تبلیغات گسترده آنها در اطرافمان هستیم که بعد از آشنایی با آنها متوجه می‌شویم چقدر کاربردی و دردسترس هستند. در ادامه به معرفی چند نرم‌افزار یا اپلیکیشن ایرانی جدید می‌پردازیم که به‌تازگی در دنیای مجازی به‌روز شده‌اند.

نامه‌نگاری

در این اپ شما با نامه‌های آماده شده و عجیبی برخورد می‌کنید که شاید در بسیاری مواقع به آنها نیاز داشته‌اید و مجبور بودید خیلی ذهنی آنها را بنویسید. نامه‌هایی مثل تقاضای اهالی یک محله خطاب به شهرداری، درخواست لوله کشی فاضلاب، حل مشکل تخلف ساخت به شهرداری، خداحافظی به‌دلیل استعفا تا نامه‌هایی همچون درخواست تدریس در دانشگاه، نامه به فرمانداری، تقاضای انتقال محل خدمت، درخواست معافیت از خدمت سربازی، درخواست افزایش حقوق، خاتمه قرارداد و همکاری، گزارش کلاهبرداری و سرقت، انصراف از ادامه تحصیل، اعتراض به نتیجه گزینش، اعتراض به نمره، نحوه شکایت‌نویسی، شکایت از ماموران کنترل کنتور، گواهی خرید جهیزیه، متن صدور عدم سابقه کیفری، گواهی پایان کار (سابقه کار)، گواهی اشتغال به کار، تقدیرنامه بازنشستگی برای همکار و رئیس، تعویض شناسنامه، درخواست اخذ سند ازدواج، نامه به فرماندار و بخشدار، متن دعوت و شرکت در جلسه، معرفی اعضا، درخواست انتقال خط تلفن، متن استعفانامه دیده شود.

اکسیر سبز

این نرم‌افزار رتبه ویژه و بهترین برنامه جشنواره ایران موبی کد دانشگاه امیرکبیر۲۰۱۴ را به دست آورده است. این نرم‌افزار بانک اطلاعاتی جامع گیاهان دارویی و فرآورده‏های گیاهی مانند عرقیات، شربت‏ها، دم‏نوش‏ها، میوه‏ها و نکات سلامتی و اولین شبکه اجتماعی گیاهان دارویی است. این اپلیکیشن که قابل استفاده در موبایل، تبلت و تلویزیون‏های اندرویدی است، قابلیت استفاده روان حتی در اندرویدهای نسخه قدیمی و دستگاه‌های ضعیف را دارد. شما می‌توانید به‌عنوان یک کاربر امکان اضافه کردن و ویرایش بانک اطلاعاتی این نرم‏افزار را داشته باشید. یکی از انگیزه‌های طرحان این نرم‌افزار احیای طب سنتی و تشویق عموم مردم برای استفاده و فرهنگ‏سازی در مورد گیاهان دارویی عنوان شده است.

شیر تایم

طراحان این اپلیکیشن به فکر آن دسته از کاربران بوده‌اند که درگیر وصل یا قطع کردن اینترنت موبایل برای استفاده از بسته‌های سیم‌کارتشان هستند. به این ترتیب با برنامه شیر تایم این کاربران می‌توانند با خیال راحت از بسته‌های اینترنتی‌شان استفاده کنند. فقط کافی است که زمان قطع و وصل اینترنت را مشخص کنند تا برنامه به صورت خودکار در زمان تعیین شده اینترنت را فعال کند و به اشتراک بگذارد و در زمان مشخص شده اینترنت را غیرفعال و از اشتراک خارج کند. به گفته طراحان این نرم‌افزار کاربران ایرانسلی بیشتر درگیر این موضوع هستند، چراکه باید برای استفاده از بسته‌های شبانه ایرانسل یک بار اینترنت را غیر فعال و دوباره فعال کنند تا بتوانند از بسته شبانه استفاده کنند. به وسیله این نرم‌افزار شما می‏توانید از چگونگی اتصال به Wi-Fi و قطع اتصال از آن، تغییر قابلیت اتصال شبکه، تنظیم زنگ، اجرا شدن در هنگام راه‏اندازی و پرداخت از طریق بازار مطمئن شوید.

دیوار

برای اینکه بتوانید در جریان جدیدترین نیازمندی‌های روزانه باشید دیگر لازم نیست روزنامه بخرید، نرم‌افزار دیوار نیازمندی جدید است که می‌توانید با دسترسی به آن از طریق گوشی یا تبلت‌تان در جریان آخرین آگهی‌های روز باشید. کاربران از سراسر کشور بدون پرداخت پول انواع وسایل یا مایحتاج خود را آگهی می‌کنند و به این ترتیب همه بدون واسطه در این بازار فعالیت می‌کنند. این نرم‌افزار شامل درج نزدیک به ۱۰۰ هزار آگهی رایگان در روز از سوی کاربران است. طراحان آن در معرفی این نرم‌افزار می‌گویند: «همین حالا به اطراف خود نگاه کنید و هر کالایی را که به دردتان نمی‏خورد یا می‏خواهید مدل جدیدترش را بگیرید، روی «دیوار» آگهی کنید. خودرو و خانه آینده خود را پیدا کنید. کالا و خدمات و کسب‌وکارتان را معرفی کنید و از بخش کاریابی و استخدام دیوار آینده خود را بسازید. تنها کافی است پس از نصب، علامت «+» بالای صفحه را لمس و کار را شروع کنید. روی دیوار بدون هیچ واسطه‏ای معامله کنید و مستقیم از طریق تلفن، پیامک یا ایمیل با مشتری یا خریدار کالا و خدمات خود در تماس باشید.»

کولر هوشمند

گاهی حس می‌کنیم گوشی یا تبلت بر اثر استفاده مداوم به شدت گرم شده است و حتی دست و گوش را می‌سوزاند. کولر هوشمند یک برنامه نرم‌افزاری کاملا هوشمند است که طراحانش آن را کاملا ابتکاری و بدون نیاز به تنظیمات دستی دما ساخته‌اند. به این ترتیب این نرم‌افزار با علم به اینکه دمای دستگاه شما با توجه به برند گوشی، دمای محیط و برنامه‌های در حال اجرا از ۲۲ تا ۵۵ درجه سانتی گراد متغیر است، آن را طراحی کرده‌اند تا با در نظر گرفتن همه این پارامترها دستگاه را خنک و همیشه در دمای مطلوب نگه دارد. همه امکانات در این اپلیکیشن هوشمند است و دیگر لازم نیست درگیر تنظیمات اعداد و دما به‌صورت دستی شوید. همچین در شرایط اضطراری به شما اطلاع داده می‌شود که گوشی را برای چند لحظه به حال خود بگذارید. در معرفی این نرم‌افزار آمده است: «کولر هوشمند برنامه که به کمک آن دمای دستگاه همیشه در حالت مطلوب نگهداری می‌شود که این امر باعث افزایش عمر مفید دستگاه و جلوگیری از هنگ کردن، کاهش سرعت و اتمام زودهنگام شارژ باتری خواهد شد.»

پخش زنده

برای سفرهای مجازی به دور دنیا هم طراحان ایرانی اقدام به ساخت یک نرم‌افزار داخلی کرده‌اند که دارای قابلیت‌هایی همچون وب‌کم‌های زنده اینترنتی است. در معرفی که طراحان این نرم‌افزار از برنامه پخش زنده برای کاربران داشته‌اند، آمده است: «نیویورک چه خبره؟ دبی هوا چطوره؟ ساحل برزیل چجوریاست؟ فکر کن تو ایران هستی و گوشیت مثل یه پنجره است که اونورش دقیقا همین لحظه تو آمریکا، فرانسه و... رو نشون می‌ده. اونوقت با یه دکمه پنجره‌ات رو می‌بری یه کشور دیگه. آبشار نیاگارا، برج ایفل، برزیل، دبی، مسکو، نیویورک، پل بروکلین، توکیو و ده‌ها کشور و مکان دیدنی و توریستی دنیا را زنده و آنلاین تماشا کنید و لذت ببرید.» همچنین می‌توانید حرم امام رضا (ع)، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و چندین مکان مذهبی دیگر را به صورت مستقیم و پخش زنده مشاهده کنید. ۲۰ کانال تلویزیونی ایران را نیز توسط این برنامه می‌توانید با سرعت و کیفیت مناسب مشاهده کنید. برای اجرای این برنامه به اینترنت پرسرعت ۵۱۲ مگابایت به بالا نیاز دارید.

کدام دانشگاه قبول می‌شوید

استرس تخمین اینکه بر اساس آمادگی که دارید کدام دانشگاه پذیرفته می‌شوید را به اپلیکیشن ایرانی جدیدی بسپارید. این برنامه شامل تخمین رتبه و رشته دانشگاه، برای رشته‌های ریاضی، انسانی و تجربی است. شما با وارد کردن درصدهای خود می‌توانید قبولی در رشته‌های احتمالی را ببینید. این نرم‌افزار این قابلیت را دارد که سوالات کنکور و پاسخ را به‌صورت رایگان دانلود کنید.