قیمت انواع اسپیکر در بازار لوازم کامپیوتر

انواع اسپیکر‌ در بازار لوازم کامپیوتر تنوع زیادی دارند؛ به طوری که قیمت آن از ۲۰ هزار تا دو میلیون تومان متفاوت است اما پرفروش‌ترین مدل‌ها در رنج قیمتی ۹۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قرار دارند. به گزارش «ایسنا»، قیمت اسپیکر‌ها در بازار براساس قدرت، کیفیت صدا، تعداد بلندگو، باندها، نوع برند گارانتی و امکانات جانبی تعیین می‌شود. اسپیکرهای ساده به‌طور متوسط رنج قیمتی از ۲۰ تا ۶۵ هزار تومان دارند. این اسپیکرها اغلب دو تکه هستند و امکانات جانبی و تنظیمات متنوعی ندارند و برای کسانی که انتظارات زیادی از کیفیت صدای یک اسپیکر کامپیوتر ندارند می‌تواند مناسب باشد. اما اسپیکرهای نسل جدید و پیشرفته‌تر از ۲۵۰ هزار تومان تا بیش از دو میلیون تومان قیمت دارند. به عنوان نمونه اسپیکر ۲/۱ وات با بلوتوث و با برد ۱۰ متر صدا، ۱۹۹ هزار تومان عرضه می‌شود. اسپیکر ۶ وات با دو بلندگوی ۳ وات ۹۵ هزار تومان، اسپیکر ۱۳۰ وات با دو بلندگو و ساب‌ووفر ۶۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

اسپیکر یک تکه با قدرت ۵ وات بدون ساب ووفر ۸۵ هزار تومان، اسپیکر ساده یک وات با دو بلندگو ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین اسپیکر سه تکه با دو بلندگو و ساب ووفر همراه با خروجی هدفون و بلوتوث و برد صدای ۱۰ متر ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اسپیکر پرتابل با دو باند ۶ وات ۴۰۰ هزار تومان، اسپیکر ۱۸ وات با دو باند و ساب ووفر همراه بلوتوث خروجی USB، ۹۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود. اسپیکر دو تکه ۱۶ وات ۵۶۰ هزارتومان، همچنین اسپیکر با ۴ بلندگو و ساب ووفرهمراه با امکانات جانبی از جمله خروجی USB، همراه با بلوتوث یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اسپیکرهایی که دو بلند گو دارند معمولا کوچکند و برای استفاده به عنوان بلندگوی رومیزی مناسب هستند، کیفیت صدا در این نوع اسپیکرها قدرت زیادی ندارد و بیشتر رفع نیازهای اصلی و اولیه جزو وظایف این اسپیکرها است. اسپیکرهای دارای دو بلندگو با ساب ووفر معمولا کیفیت صدای بهتری در مقایسه با اسپیکرهای دو بلندگو دارند قابلیت پخش بعضی صداهای ریزتر را دارند و برای گوش دادن به موسیقی مناسبند. اسپیکرهایی که دارای یک قسمت مرکزی و چند بلندگوی کوچک هستند قابلیت پخش صداهای ریز و مختلف را دارند و برای دیدن فیلم‌هایی که عنصر صدا نقش تعیین‌کننده‌ای در آنها دارد می‌توانند گزینه مناسبی باشند. همچنین برخی اسپیکرها که بلندگوهای آنها بیش از چهار تکه است، معمولا مدل‌هایی هستند که برای نمایش خانگی استفاده می‌شود و میزان و کیفیت صدای آنها اغلب به محیطی بیش از یک آپارتمان متوسط نیاز دارد. یکی از نکات مهم در مورد اسپیکرهای چند تکه این است که نباید بخش اصلی آن روی زمین قرار بگیرد، چراکه تمام تنظیمات اصلی اسپیکر در این قسمت قرار دارد و اگر این بخش دچار آسیب شود بخش‌های دیگر اسپیکر هم ممکن است با خرابی روبه‌رو شوند.