رایانه‌هایی که با آب کار می‌کنند

ایرنا: محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در حال ساخت گروه کاملا جدیدی از رایانه‌ها هستند.این محققان رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که با استفاده از فیزیک منحصر به فرد حرکت قطرات آب کار می‌کند. هدف این محققان طراحی دسته جدیدی از کامپیوترهایی است که می‌توانند ماده فیزیکی را به دقت کنترل و دستکاری کنند.

مانو پراکاش، استادیار مهندسی زیست دانشگاه استفورد در مورد این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: رایانه ابداعی آنها یک رایانه هماهنگ یا به عبارتی یک ساعت رایانه‌ای است، اما چیزی که آن را خاص می‌کند این است که این رایانه می‌تواند هم اطلاعات و هم ماده فیزیکی را دستکاری و پردازش کند و با استفاده از فیزیک حرکت قطرات آب کار می‌کند.

پراکاش در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما اکنون برای پردازش اطلاعات از رایانه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنیم، اما هدف ما رقابت با رایانه‌های الکترونیکی نیست، بلکه هدف ما ساخت گروه کاملا جدیدی از رایانه‌هایی است که به دقت می‌توانند ماده فیزیکی را کنترل و دستکاری کنند.

این رایانه که با آب کار می‌کند از یک مادربورد در حال چرخش استفاده می‌کند که از اسلایدهای شیشه‌ای و میله‌های آهنی کوچک ساخته شده است.

هر بار که مادربورد می‌چرخد، میدان الکترومغناطیسی می‌چرخد و باعث می‌شود که قطرات کوچک آب با نانوذرات مغناطیسی القا شوند. همان‌طور که این ساعت به چرخش خود ادامه می‌دهد قطرات آب در یک زمان، یک گام جلو می‌روند که این روند پایه و اساس این ساعت رایانه‌ای را تشکیل می‌دهد.

سیستم رایانه‌ای ابداعی این محققان بسیار کوچک است و مکانیسم ساعت آنها بسیار ساده و ظاهر بدون اشتباه است.

محققان اکنون در حال ساخت این مادربوردها و برای استفاده عمومی به این امید هستند که گروه‌های علمی دیگر بتوانند اپلیکیشن‌های جدیدی برای ساعت آبی آنها بسازند تا بتوانند انواع جدید رایانه‌های فیزیکی را بسازند.