سایت آمازون در سال ۲۰۱۴ معادل ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده‌فروشی به دست آورد. این میزان فروش رکوردی جهانی بود که یک فروشگاه اینترنتی به آن دست یافته بود. به گزارش «ایرنا» از وب‌سایت businessinsider، وقتی در سال ۱۹۹۵ جف بزوس تارنمای آمازون را برای فروش برخط کتاب راه‌اندازی کرد؛ کمتر کسی گمان می‌برد روزی در این فروشگاه همه چیز فروخته خواهد شد و دامنه فعالیت‌هایش تا تولید گجت و تبلت و تلفن همراه هم کشیده خواهد شد. اما بنیانگذارش می‌گوید از ابتدا هم رویایش از تاسیس آمازون به‌عنوان «فروشگاهی برای فروش همه چیز» بود. هم‌اکنون Amazon بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وب‌سایت خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش‌کننده دی وی دی و بلو-ری، ام پی تری پلیر، انواع نرم‌افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می‌فروشد. از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده است.

به علاوه زیرمجموعه‌ای به نام AmazonBasics دارد که محصولات جانبی مثل کابل یو اس بی می‌فروشد. Amazon فروشگاه‌های مستقلی در آمریکا، انگلیس، ایرلند، فرانسه، کانادا، آلمان، هلند، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ژاپن، چین، هند، مکزیک و به‌تازگی هم لهستان و سوئد دارد. این شرکت دارای سیستم حمل‌ونقل اختصاصی کالا به کشورهای طرف قراردادش است. طبق آخرین آمارها وب‌سایت Amazon.cpm سالانه حدود ۶۱۵ میلیون بازدیدکننده دارد. صرفا خود آمریکایی‌ها هر ماه ۶۵ میلیون کالا از این فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنند.

بزوس ابتدا تصمیم داشت نام فروشگاهش را «کادابارا» بگذارد اما وکیلش به او یادآوری کرد این کلمه مخصوصا از پشت تلفن شبیه واژه Cadaver به معنای جسد تلفظ می‌شود و صورت خوشی ندارد از همین رو سرانجام قرار شد به تبعیت از لوگوی اولیه کمپانی که تصویر بلندترین رود دنیا در آن کشیده شده بود، اسم آن هم آمازون باشد تا یادآوری باشد برای تحقق رویایش مبنی بر ایجاد بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان. ضمن اینکه به این صورت نام شرکت در صدر اغلب فهرست‌های الفبایی قرار می‌گرفت. البته از سال ۲۰۰۰ این لوگو به شکل کنونی تغییر کرد که شامل یک خط منحنی می‌شود که از حرف A به حرف Z نام آمازون کشیده شده و اشاره دارد به عرضه همه چیز در این فروشگاه؛ ضمن اینکه این خط منحنی حالت لبخند را تداعی می‌کند.

در همان ماه نخست آغاز به کار، آمازون توانست حوزه فروش خود را تا ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور مختلف توسعه دهد. در پایان ماه دوم، فروش هفتگی آمازون به ۲۰ هزار دلار رسید. مزیت عمده فروشگاه کتاب آنلاین آمازون عدم وابستگی به آرشیو فیزیکی بود، از همین رو می‌توانست نسبت به رقبای سنتی‌اش عناوین بیشتری را در ویترین فروشگاهش قرار دهد.