بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار - ۵ خرداد ۹۴

ندا لهردی: بسیاری از افراد حاضرند به خاطر کاری که به آن علاقه زیادی دارند، با حقوق و مزایای نه چندان مناسب و راضی‌کننده هم به کار خودشان ادامه بدهند. در مقابل هم عده‌ای هستند که ممکن است کاری را تنها به خاطر درآمد خوب آن انجام دهند و نه به خاطر علاقه و دغدغه شخصی خودشان. این موضوع اما به خصوص درباره صنعت تکنولوژی مربوط به گذشته بوده و در حال حاضر تقریبا هیچ کدام از افراد فعال در حوزه تکنولوژی با چنین شرایطی کار نمی‌کنند. با این اوصاف است که مجله معتبر بیزینس اینسایدر به تازگی و با همکاری وب‌سایت PayScale که در زمینه گردآوری و بررسی اطلاعات شغلی فعالیت می‌کند، به بررسی شرایط کاری، پرداخت دستمزد و رضایت شغلی در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی پرداخته است که اغلب در سیلیکون ولی در آمریکا جمع شده‌اند. در نهایت فهرستی از ۲۵ شرکت برتر تکنولوژی برای کار به دست آمده و ارائه شده است.

روش رتبه‌بندی

جالب اینکه رتبه اول این فهرست در اختیار شرکت‌های بزرگ و قدیمی نبوده و این جایگاه را شرکت جوان Facebook به خود اختصاص داده است. بعد از آن شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده با سابقه به تدریج پشت سر هم در این فهرست ظاهر شده‌اند.

برای تهیه این فهرست شرکت‌های حاضر در فهرست پانصد شرکت برتر جهان در سال ۲۰۱۴ که توسط مجله فورچون منتشر شده بود، بر اساس اطلاعات تحقیقاتی وب‌سایت PayScale بررسی و رتبه‌بندی شدند. امتیاز نهایی با در نظر گرفتن ۶ عامل مختلف شامل: حداکثر رضایت شغلی، استرس کاری کم، امکان دور کاری، حداکثر هدفمندی در کار، متوسط حقوق پرداختی به کارمندان با سابقه و سنجش میزان دستمزد کارمندان با کارمندان هم‌رده دیگر، محاسبه شده است.

در حقیقت به عقیده کارشناسان PayScale میزان دستمزدی که شرکت‌ها به کارمندانشان پرداخت می‌کنند، یک عامل بسیار با اهمیت است. درست به همین دلیل هم هست که دستمزد و حقوق دریافتی کارمندان در اغلب این عوامل در نظر گرفته شده است. بنابراین بد نیست بدانید که هر کدام از این عوامل و معیارها چطور بررسی شده‌اند:

درصد حداکثر رضایت شغلی: این عامل در واقع با درصد پاسخگویی کارمندان شرکت‌کننده در این بررسی به این پرسش که چقدر از شغل‌شان رضایت دارند، سنجیده شده است. آنها در پاسخ می‌توانستند یکی از دو گزینه «بسیار رضایت‌بخش» و «تا حدودی رضایت‌بخش» را انتخاب کنند.

درصد استرس کاری کم: این عامل با بررسی پاسخ کارمندان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به این سوال که چه وقتی احساس می‌کنند که کارشان پر استرس است، سنجیده شده است. در پاسخ، این کارمندان باید یکی از دو گزینه «کار من آرام‌بخش است» یا «نه کاملا پر استرس» را انتخاب می‌کردند.

درصد امکان دور کاری: برای بررسی این عامل هم کارمندان این شرکت‌ها باید درباره امکان کار از خانه یا دور کاری در شرکت‌شان پاسخ می‌گفتند و یکی از گزینه‌های «بله، من کاملا دور کاری می‌کنم»، «بله من اغلب دور کاری می‌کنم» یا «بله من گاهی اوقات دور کاری می‌کنم» را انتخاب می‌کردند. البته بهتر است بدانید که وب‌سایت PayScale در این مورد اطلاعات کافی درباره شرایط دور کاری در بعضی از این شرکت‌ها را نداشت و به همین دلیل به این دسته از شرکت‌ها برای عامل درصد امکان دور‌کاری، متوسط امتیاز یک را داده است.

درصد حداکثر هدفمندی در کار: در بررسی این عامل از کارمندان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی پرسیده شده است که آیا کارشان دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند یا خیر. در مقابل آنها باید یکی از پاسخ‌های «بله، خیلی زیاد» یا «بله» را انتخاب می‌کردند.

متوسط حقوق پرداختی به کارمندان با سابقه: این متغیر به بررسی میزان حقوق پرداختی سالانه شرکت‌های تکنولوژی به کارمندانی با سابقه کاری دست کم پنج سال می‌پردازد. نیمی از کارمندان با سابقه کاری پنج سال و بیشتر درآمدی بیش از مقدار در نظر گرفته شده داشتند و نیمی از آنها کمتر از آن مقدار دریافت می‌کردند.

دستمزد نهایی: ترکیبی از حقوق سالانه، پاداش‌ها، حق انجام ماموریت، اضافه کاری و دیگر عوامل موثر در دستمزد سالانه، دستمزد نهایی هر کارمند در طول یک سال را مشخص می‌کند. البته در این مورد میزان سودهای تعلق گرفته به کارمندان برای دوران بازنشستگی‌شان یا تسهیلات مربوط به درمان در نظر گرفته نشده است.

سنجش میزان دستمزد کارمندان: این متغیر به بررسی میزان حقوق پرداختی به کارمندان می‌پردازد تا مشخص شود که حقوق آنها در مقایسه با کارمندان هم‌رده و مشابه دیگر بالاتر، پایین‌تر یا مساوی است. این کار با استفاده از اطلاعات وب‌سایت PayScale از حقوق دریافتی بیش از ۴۰ میلیون کارمند به دست آمده است. در نهایت مشخص شد عوامل مختلف برای پاداش یا افزایش حقوق کارمندان از قبیل تجربه و سابقه کاری، میزان تحصیلات، مسوولیت‌پذیری در کار و هر آنچه بتواند کیفیت کار آنها را تحت تاثیر قرار بدهد، وجود دارند. برای محاسبه امتیاز نهایی، موسسه PayScale ابتدا متغیرهای موجود در هر شرکت را با متغیرهای استاندارد، یکسان‌سازی کرده و در نهایت مجموع این امتیازها را جمع کرده است. در نهایت امتیاز شرکت‌های تکنولوژی نباید بیشتر از ۴/۱ یا کمتر از ۶/۰ باشد. بنابراین شرکت‌هایی که امتیازشان در این بازه قرار گرفته است به ترتیب رتبه‌بندی شده‌اند و در یک فهرست بیست و پنج تایی قرار گرفته‌اند تا بالاخره مشخص شود که بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار در سال ۲۰۱۵ کدامند.

بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار