تولید تجهیزات الکترونیکی که به طور خودکار نابود می‌شود

نسل جدیدی از تجهیزات الکترونیکی ساخته شده که در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد، به‌طور طبیعی تخریب می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، در سال‌های گذشته طراحی و ساخت تجهیزات کوچک و بزرگ الکترونیکی با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه بوده به طوری که در این مسیر ریزتجهیزاتی ساخته شده که در پایان عمر خود به واسطه برخورداری از قابلیت حل شدن در آب نابود می‌شوند و حالا نسل جدیدی از آنها ارائه شده که درصورت قرار گرفتن در محیطی که گرمای آن بیش از حد متعارف است به طور خودکار نابود می‌شود.

این ابتکارعمل جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه ایلی‌نویز صورت گرفته و هدف از آن طراحی و تولید کلاسی از مواد است که به جای سر درآوردن از تالاب‌ها و محیط زیست، در همان ساختار الکترونیکی که به کار گرفته می‌شوند نابود شوند.

در این فناوری جدید ابتدا مداری از جنس منیزیم بر روی مواد باریک و قابل انعطاف چاپ می‌شود. پس از آن قطراتی از نوعی اسید ضعیف که در دل ماده‌ای وکس‌مانند قرار گرفته روی کل این مجموعه کشیده می‌شود تا در قالب نوعی پوشش محافظ عمل کند. درصورتی‌که مدار الکترونیکی به هر دلیل در معرض گرمای بیش از حد قرار گیرد، پوشش وکس ذوب شده و اسید آزاد می‌شود و در نتیجه مدار به‌طور خودکار نابود می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این فناوری جدید به زودی در طیف گسترده‌ای از تجهیزات مدرن الکترونیکی به کار گرفته ‌شود. درحقیقت می‌توان امیدوار بود از این پس تجهیزات الکترونیکی ساخته می‌شود که بیش از هر زمان دیگری دوستدار محیط زیست هستند.