حکومت توییتری در یک شهر ۳۵۰۰ نفری

آی‌تی‌ایران: یک شهر کوچک در اسپانیا به نام Jun جایی است که تمام کارها در آن از طریق توییتر انجام می‌شود.

در این شهر که ۳۵۰۰ نفر سکنه دارد توییتر از سپتامبر ۲۰۱۱ به طور گسترده توسط بخش‌های مختلف از نشریات و رسانه‌های محلی گرفته تا بخش ساخت‌و‌ساز و... مورد استفاده قرار گرفته است. در این شهر مردم وقت دکتر خود را از طریق توییتر می‌گیرند، شکایات خود را از سرویس‌های شهری از طریق توییتر اعلام می‌کنند و حتی وقوع جرم یا جنایت را از این طریق گزارش می‌دهند. اما موضوع استفاده از توییتر در این شهر کوچک تنها محدود به ارتباط اولیه نمی‌شود. شهردار این شهر یعنی رودریگوئز سالز یک اکانت فعال در توییتر دارد. تمام سرویس‌های شهری مانند پلیس (که البته در مجموع این شهر فقط یک پلیس دارد) دارای اکانت توییتر مخصوص به خود هستند. روی تمام خودروهای دولتی اکانت توییتر آنها نوشته شده و لوگوی پرنده آبی تقریبا همه جای شهر به چشم می‌خورد. حتی رفتگر این شهر نیز دارای اکانت توییتر است و بسیاری اوقات قبل و بعد از تمیز کردن خیابان تصاویری را از محل توییت می‌کند.

اما آیا استفاده از توییتر به بهتر شدن وضعیت شهر کمک کرده است. بر اساس گزارش ایندیپندنت از این شهر اوضاع و احوال شهر خوب است. یک مثال برای آن این است که وقتی یکی از شهروندان یک توییت درباره شکسته شدن یکی از چراغ‌های خیابان را منتشر کرد این لامپ در کمتر از ۵/ ۳ دقیقه تعویض شد. این زمان حتی از زمان تعویض یک لامپ در داخل منزل خود ما هم کمتر است. در این میان استفاده از توییتر فقط مختص جوانان نیست و افراد مسن‌تر نیز به استفاده از این شبکه ترغیب می‌شوند. هم اکنون برنامه‌ای مخصوص برای افراد بالای ۶۵ سال تحت اجرا است که این افراد با شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت آشنا شوند.

شهردار می‌گوید: توییتر کمک کرده تا شهروندان و دولت محلی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و یک اجتماع نزدیک به هم را شکل دهند و تصور یک جامعه کوچک یکپارچه و سریع را شکل دهند. هم اکنون گروهی ازمحققان MIT مشغول تحقیق در این شهر هستند تا ببینند Jun و متد حکمرانی مجازی آن (که یکی از معدود نمونه‌ها در جهان است ) چگونه اجرا شده و چطور می‌توان آن را برای شهرهای بزرگ‌تر به اجرا درآورد.