ساخت کارت‌های حافظه پرسرعت با الهام از مغز انسان

ایسنا: دانشمندان دانشگاه پاریس به دنبال ساخت حافظه کامپیوتری پرسرعت‌تر با مصرف انرژی کمتر هستند. آنها در حافظه مغناطیسی جدید خود، سازوکارهایی فیزیکی را به کار برده‌اند و نشان داده‌اند این سازوکارها می‌توانند مانند یک سیناپس عصبی در سیستم‌عمل کنند و توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات را داشته‌ باشند. امروزه دو نوع حافظه کامپیوتری داریم و بدون آنها، کامپیوتر ما قادر به ذخیره و بازیابی اطلاعات نیست. نوع اول، حافظه فرار است که می‌تواند مقدار زیادی داده را در زمان کوتاهی محاسبه کند، اما نیاز به جریان مداوم برق دارد در غیر این صورت اطلاعات را از دست می‌دهد.

نوع دیگر، حافظه‌های غیرفرار مانند سی‌دی یا فلش هستند که به منبع برق نیاز ندارند، اما سرعت آنها بسیار کندتر است. گزینه پیشنهادی جدید، مموری‌های مغناطیسی است که سرعت پردازش و عدم نیاز به انرژی را ترکیب می‌کنند. این مموری‌ها، اطلاعات را به‌عنوان یک داده مغناطیسی ذخیره می‌کنند نه یک بار الکتریکی. بزرگترین مشکل این فناوری قیمت بسیار بالای انرژی آن است. برای برنامه‌نویسی

(MJT magnetic tunnel junctions)، اصلی‌ترین نانوجزء مموری مغناطیسی، ولتاژ الکتریکی به آن اعمال می‌شود. اگر زمان کافی نباشد، برنامه‌نویسی نادرست انجام می‌شود. در نتیجه برای برنامه‌نویسی قابل اعتماد، باید زمان بیشتری به آن داده شود. این استراتژی در برنامه‌نویسی منجر به مصرف انرژی قابل‌ توجهی می‌شود. محققان نشان دادند که این‌گونه برنامه‌نویسی می‌تواند یک مزیت باشد.