چرا اسنپ چت ۱۵ میلیارد دلاری را نمی‏فروشم؟

آی تی ایران: ایوان اشپیگل مدیرعامل شرکت Snapchat به‌عنوان سخنران در مدرسه اقتصاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی حضور یافت. این کارآفرین ۲۴ ساله سه سال قبل دانشگاه استنفورد را زمانی ترک کرد که تنها سه کلاس تا فارغ‏ التحصیلی فاصله داشت. او در این سخنرانی که ۱۰ دقیقه به طول انجامید توضیح داد چرا اسنپ‏چت را به فیس‌بوک نفروخته است. او گفت: من همواره با این پرسش مواجه می‏شوم که چرا این شرکت را نمی‏فروشید؟ چرا مثل بقیه به فکر درآمد و پول از تجارت نیستم و مشکلم کجا است؟

در فضای تکنولوژی بسیاری ایوان اشپیکل و بابی مورفی، شریک و دیگر بنیان‌گذار اسنپ‏چت را متکبر می‏نامند و این چیزی است که خود اشپیگل هم آن را قبول دارد. او می‏گوید: خب، این [تعبیر] درست است. این دنیایی است که ما آن را خلق کردیم و نسبت به آن مسوولیت داریم بنابراین طبیعی است که نسبت به آن حس داشته باشیم.

او همچنین در مورد نفروختن اسنپ‏چت هم می‏گوید: من الان متقاعد شده‏ام که سریع‏ترین راه برای درک اینکه چه چیزی برای شما اهمیت دارد این است که کسی پیشنهاد خرید آن را به شما بدهد.

این تمایل به نگه داشتن تجارت برای سرویس اسنپ‏چت در حالی رخ داده است که در ادبیات اقتصاد استارت‏آپی جهان، خروج (Exit) یک استراتژی مهم و مرسوم به حساب می‏آید. این موضوع به‌خصوص برای اسنپ‏چت از آن جهت بیشتر باعث سوال می‏شود که این سرویس سه سال پس از راه‏اندازی ماهانه ۱۰۰ میلیون کاربر دارد و ارزش شرکت ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‏شود. اشپیگل همچنین در این سخنرانی گفت: شما باید اشتباهات بسیاری را مرتکب بشوید. من خودم ده‏ها اشتباه کرده‏ام که برخی از آنها بسیار کلی بوده و احساس وحشتناکی از آنها داشتم اما برای این اشتباهات سریعا معذرت بخواهید و برای بخشش خود دعا کنید.