ایسنا: دانشمندان ارتش آمریکا یک شیشه فلزی فوق شفاف تولید کرده‏اند که می‏تواند به ساخت نمایشگرهای فوق سخت منجر شود. این شیشه که از یک ماده معدنی مبتنی بر منیزیم و آلومینیوم موسوم به اسپینل (Spinel) ساخته شده، بسیار سخت‏تر و سبک‏تر از شیشه ضدگلوله است.

محققان مدعی هستند که از این ماده می‏توان برای حفاظت از خودروها، کابین خلبانان در هواپیما و همچنین فضاپیماها و ماهواره‏ها استفاده کرد. از دیگر کاربردهای آینده این ماده می‏توان به تولید عدسی ضدخش برای دوربین و نمایشگر نشکن تلفن همراه اشاره کرد. به ادعای سازندگان، این زره همچنین می‏تواند در لیزرها و تجهیزات مادون قرمز نظامی کاربرد داشته باشد.

این ماده که ساخت آن بیش از ۱۰ سال طول کشیده، با فشرد‏ه‏سازی پودرنانو و حرارت دادن آن برای ساخت یک تکه خالص از بلور اسپینل تولید شده است. این بلور را سپس می‏توان به شیوه مشابه سفالگری مدلسازی کرد.

اسپینل که به آلومینات منیزیم نیز مشهور است، به‌طور طبیعی در سنگ‌های کانی یافت می‏شود، اما محققان آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا موفق به ساخت پودر اسپینل فوق خالص شده‏اند که با استفاده از فرآیند پخت در پرس داغ، می‏تواند به شکل ورق‌های بلور درآید.