هوش روبات به انسان می‌رسد

ایسنا: یکی از مدیران بخش مهندسی شرکت گوگل پیش‌بینی کرد که سطح هوش روبات‌ها تا سال ۲۰۲۹ به سطح انسان‌ها خواهد رسید. ری کورزویل از مدیران بخش مهندسی گوگل با بیان اینکه سطح توانایی روبات‌ها در آینده افزایش خواهد یافت، افزود: تا سال ۲۰۲۹ هوش روبات‌ها به انسان‌ها خواهد رسید. یک‌سوم کارهایی که در حال حاضر توسط بشر انجام می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به نرم‌افزارها، روبات‌ها و ماشین‌های هوشمند محول خواهد شد. براساس پیش‌بینی شرکت گارتنر که در زمینه تحقیقات و مشاوره فناوری اطلاعات فعال است، تا سال ۲۰۲۵ یک سوم کارهایی که توسط انسان انجام می‌شود به روبات‌ها، نرم‌افزارها و ماشین‌های هوشمند محول می‌شود.

رایان کالو، استاد دانشگاه واشنگتن، که در زمینه روباتیک تخصص دارد، تاکید کرده است که این پیش‌بینی بیانگر یک انقلاب در توانایی روبات‌ها است. کالو به روزنامه بیزینس اینسایدر گفت: به‌لحاظ تاریخی فکر می‌کنیم که روبات‌ها کارهای خطرناک، کثیف و کسل‌کننده را انجام می‌دهند. در طول زمان محدوده کارهایی که روبات‌ها می‌توانند انجام دهند گسترش یافته است. در شرایطی که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این روبات‌ها باعث بیکاری انسان‌ها خواهند شد، برخی دیگر معتقدند رونمایی از روبات‌های بیشتر در محیط‌های کار مشاغل قدیمی را حذف و مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان با تشبیه این تحول به اختراع ماشین بخار در ۲۰۰سال قبل و شروع عصر ماشین، توسعه علم روباتیک را «عصر دوم ماشین‌ها» می‌نامند. بیزینس اینسایدر می‌نویسد، همان‌طور که انقلاب صنعتی در نهایت به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر منجر شد، اقتصاددانان می‌گویند پس از عصر دوم ماشین‌ها نیز همین نتیجه حاصل خواهد شد. اگرچه پیش‌بینی تاثیر کامل انقلاب روبات‌ها بر مشاغل دشوار است، اما برخی شغل‌ها نظیر آنهایی که به قضاوت، تفکر خلاقانه و تعامل بشری احتیاج دارند، مطمئنا توسط روبات‌ها پر نخواهند شد.