دسترسی به اینترنت در دورافتاده‌ترین نقاط با پهپادهای خورشیدی

هنرنمایی پهپادها، این بار در عرصه توسعه اینترنت به دورافتاده‌ترین نقاط جهان. این ایده جالبی است که گروهی از محققان در اروپا به دنبال تحقق آن هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، یک شرکت پرتغالی در نظر دارد تا از پهپادها برای توسعه شبکه جهانی اینترنت و دسترسی مردم به قابلیت‌های آن استفاده کند. مهندسان این شرکت به تازگی نخستین پرواز آزمایشی این پروژه را با موفقیت انجام داده‌اند.

شرکت Quarkson از پهپادهای خورشیدی موسوم به SkyOrbiter برای عملیاتی سازی این ایده استفاده می‌کند. این پهپادها قابلیت‌های پروازی شگفت انگیزی دارند به طوری‌که تا هفته‌ها و ماه‌ها می‌توانند در آسمان به پرواز بی‌وقفه خود ادامه دهند. این شرکت پرتغالی اعلام کرده که پهپادهایش توانایی پرواز تا ارتفاع ۲۲ کیلومتری را نیز دارند.

پرواز آزمایشی این سیستم‌های پروازی در دوم آوریل و در نقطه‌ای که اعلام نشده است صورت گرفت. به گفته شرکت Quarkson، پهپادهای موردنظر به تجهیزات ارتباطاتی وای‌ فای مجهز هستند که می‌توانند دسترسی مردم در دورافتاده‌ترین نقاط را به اینترنت از رویا به واقعیت تبدیل کنند.

آزمایش اخیری که با استفاده از این پهپادها صورت گرفته تنها نسخه کوچکی از آن چیزی است که محققان در ابعادی کلان در سر می‌پرورانند. پهپادهایی که در این پروژه آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند پهنای بال ۵ متری داشته و تا ارتفاع ۱۰۰ متری از زمین اوج گرفتند.

گفته می‌شود این شرکت پرتغالی پهپاد خورشیدی با پهنای بال ۲۲ متری نیز ساخته است، اما تاکنون به‌دلیل مخالفت دولت پرتغال امکان آزمایش آن فراهم نشده است.