ایسنا: رئیس انجمن فروشندگان سیم‏کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی معتقد است که با برداشته‏ شدن تحریم‏های هسته‏ای در صورت رسیدن به توافق نهایی، علاوه بر کنترل واردات گوشی‏ قاچاق، قیمت گوشی‏ها نیز به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت.

افشار فروتن اظهار کرد: بحث توافقات صورت گرفته روی بازار موبایل کشور از دو جنبه تاثیر‏گذار خواهد بود؛ در این میان جنبه اول آن به بحث تحریم‏ها برمی‏گردد و در مورد دوم به دنبال تثبیت و کاهش احتمالی نرخ ارز، قیمت‏های این بازار نیز دستخوش تغییر خواهند شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با این شیوه می‏توان امید داشت که بازار واردات قاچاق تا حد زیادی کنترل شود؛ چرا که اگر شرکت‏های مختلف نمایندگی‏های خود در ایران را داشته باشند کالاها بدون واسطه و از طریق مبادی قانونی وارد کشور خواهند شد که البته این موضوع نیاز به شرایط مناسب در زمینه تعرفه‏های گمرکی نیز دارد.

رئیس انجمن فروشندگان سیم‏کارت، گوشی و تجهیزات جانبی در بخش دیگری از صحبت‏های خود اظهار کرد: فراهم‏شدن شرایط برای فعالیت فعالان قانونی در نهایت منجر به کمرنگ‏شدن بازار واردات قاچاق خواهد شد و این موضوع شرایط بهتری را در بازار موبایل کشور رقم می‏زند.

فروتن همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه حتی اگر تعرفه‏های فعلی هم کاهش پیدا نکند با ورود نمایندگی شرکت‏ها به داخل کشور واردات به مبادی رسمی هدایت می‏شود و دیگر بحث کالاهای تقلبی و قاچاق وجود نخواهد داشت.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که با کاهش نرخ ارز طی ماه‏های آتی قیمت گوشی‏های تلفن همراه نیز با کاهش مواجه شود.

رئیس انجمن فروشندگان سیم‏کارت، گوشی و تجهیزات جانبی همچنین عنوان کرد: زمانی که کالاها از طریق نمایندگی‏های رسمی وارد کشور شوند قطعا بحث حمایت از حقوق مصرف‏کننده نیز مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت و علاوه بر آنکه بر اصالت کالا توجه زیادی می‏شود، قطعا خدمات پس از فروش نیز شرایط مناسب‏تری داشته و هزینه‏های آن هم برای خریدار کاهش پیدا می‏کند.

فروتن ادامه داد: اکنون شاید بحثی مانند ضمانت کمتر مورد توجه قرار گیرد و در موارد متعدد خریداران تلفن همراه ترجیح دهند برای پرداخت هزینه کمتر گوشی‏های بدون گارانتی خرید کنند، اما در صورتی که برندهای مختلف در ایران دارای نمایندگی‌های رسمی شوند دیگر شاهد چنین مشکلاتی نبوده و حتی هزینه‌های مربوط به این بخش هم کاهش قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.


اثرات توافق لوزان بر قیمت و قاچاق موبایل