پرچمداران موبایل در بازار تهران

دنیای اقتصاد- گوشی‏های هوشمند زیادی در بازار وجود دارند و تنوع آنها هر کسی را که علاقه‏مند به خرید یکی از آنها باشد دچار مشکل می‏کند. به روز شدن مداوم گوشی‏های پرچمدار حتی مشتریانی که حاضرند هزینه بیشتری بپردازند را هم با این پرسش مواجه می‏کند که آیا کمی صبر کنند تا موبایل‏ تازه‏تر و قدرتمندتری وارد بازار شود یا همین الان دست به انتخاب و خرید بزنند. بر اساس یک سنت همیشگی هر خریدی از بازار دیجیتال که دیرتر صورت بگیرد به محصول قدرتمندتری منجر خواهد شد، اما اگر همواره منتظر محصول قدرتمندتر و با قابلیت‏تر بعدی بایستیم اساسا نباید موبایل بخریم. در لیست زیر سراغ گوشی‏های هوشمند پرچمداری رفته‏ایم که هم‌اکنون در بازار حضور دارند. قطعا بسیاری از این مدل‏ها، هفته‏ها یا آخر ماه‏های پرچمداری خود را می‏گذرانند اما انتخاب‏های موجود برای کسی هستند که همین امروز قصد خرید دارد.

اچ تی سی One M۸

شرکت اچ تی سی همین دو هفته قبل پرچمدار جدید M۹ را معرفی کرده که البته هنوز وارد بازار نشده است. نکته مهم برای کسانی که قصد دارند M۸ را خریداری کنند این است که مدل جدیدتر اچ تی سی چندان تفاوتی با مدل قدیمی‏تر ندارد و صرفا کمی بهبودهایی مانند پردازنده بهتر و تغییر مدل دوربین در آن به چشم می‏خورد. دیزاین کاملا آلومینیومی، این گوشی را حتی تا همین امروز هم در زمره بهترین گوشی‏های موبایل قرار می‏دهد. استفاده از ترکیب شیشه و فلز در این دستگاه عملا روند جهانی دیزاین موبایل را از بدنه‏های لاستیکی و پلاستیکی تغییر داد. دوربین در این گوشی ۱۶۰ گرمی نقطه ضعف بزرگ آن است. استفاده از تکنولوژی اولتراپیکسل آنچنان‌که HTC آن را تبلیغ می‏کرد در دنیا جا نیفتاد و حتی خود HTC هم در M۹ سرانجام دوباره به سراغ مگاپیکسل (برای دوربین پشتی) برگشت. رابط کاربری که HTC آن را « سنس ۶ » می‏خواند روی نسخه نهایی اندروید سرعت و جذابیت خوبی پیدا کرده و خبرخوان Blinkfeed هم به مجموعه جذابیت‏های این گوشی اضافه می‏شود. این گوشی برای کسانی که می‏خواهند یک گوشی پرسرعت و قدرتمند اندرویدی در اختیار داشته باشند ایده‏آل است و قیمت این گوشی در بازار یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

آی‌فون ۶

فروش خیره‌کننده آی‌فون ۶ با صفحه نمایش ۷/ ۴ اینچی در جهان آن را به بهترین آی‌فون تاریخ شرکت اپل تبدیل کرده است. برای کسانی که پیش از این آی‌فون داشته‏اند، آی‌فون ۶ یک ارتقای کاملا ملموس است. صفحه نمایش با کیفیت‏تر و عملکرد بسیار سریع موبایل آن را در زمره بهترین‏های بازار قرار می‏دهد و حتی از نظر سرعت عملکرد به مراتب بهتر از بقیه رقبا است. این گوشی ۱۲۹ گرمی مجهز به سیستم‌عامل iOS۸ است و در ظرفیت‏های مختلفی عرضه می‏شود. دوربین آی‌فون ۸ یکی از قدرتمندترین و سریع‏ترین دوربین‏های موبایل است، ضمن اینکه قابلیت تصویربرداری اسلوموشن (تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه) و استاپ‏موشن (برای ساخت کلیپ‏های انیمیشن) هم حالا به لطف پردازنده بهتر سرعت پردازش بالایی را در اختیار کاربر قرار می‏دهد. آی‌فون ۶ را نمی‏توان با موبایل‏های اندرویدی مقایسه کرد، چراکه سیستم‌عامل‌های متفاوت دو شیوه مختلف کاربری را می‏طلبند اما قطعا این گوشی که از عمر آن ۶ ماه نمی‏گذرد، برای اپل یک جهش فوق‌العاده محسوب می‏شود. قیمت نسخه ۱۶ گیگابایتی این گوشی در بازار ۲ میلیون و ۳۴۰ هزارتومان است.

گلکسی اس ۵

پرچمدار فعلی سامسونگ تا کمتر از چند هفته دیگر جای خود را به گلکسی اس ۶ می‏دهد که چند هفته قبل در جریان کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونا به همگان معرفی شد. جنس پلاستیکی این گوشی یکی از نقاط ضعف طراحی آن به شمار می‏رود اما در مقابل این گوشی ۱۴۵ گرمی مزیت‏هایی چون سرعت بالا و صفحه نمایش فول اچ دی دارد. پردازنده گلکسی اس ۵ از نوع چهار هسته‏ای Exynos است و دوربین آن هم ۱۶ مگاپیکسلی است. نقطه قوت دیگر آن ضد آب بودن و تجهیز به سنسور اثر انگشت و همچنین باتری خوب ۲۸۰۰ میلی آمپری است. این گوشی با قیمت یک میلیون و ۴۷۵ هزارتومان در بازار عرضه می‏شود. توجه کنید که از عمر ساخت این گوشی بیش از یک سال می‏گذرد.

لومیا ۹۳۰

برای کسانی که مایل به استفاده از سیستم‌عامل‏های اندروید و iOS نیستند یک انتخاب خوب وجود دارد و آن سیستم‌عامل مایکروسافت است که روی گوشی‏های لومیا قرار گرفته است. این گوشی که اوایل تابستان امسال معرفی شد ۱۶۷ گرم وزن دارد با صفحه نمایش AMOLED با تفکیک ۴۴۱ پیکسل بر اینچ یکی از صفحه ‏‏نمایش‌های باکیفیت جهان موبایل را در اختیار دارد. پردازنده چهار هسته‏ای اسنپ‏دراگون ۸۱۰ و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی که مجهز به تکنولوژی PureView است این گوشی را به یک دوربین عکاسی قدرتمند هم تبدیل می‏کند. قیمت این گوشی هم‌اکنون در بازار یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است.

اکسپریا Z۳

هر چند بسیاری منتظر بودند تا سونی در کنفرانس موبایل امسال پرچمدار جدیدی را به بازار معرفی کند، اما این شرکت ژاپنی چنین نکرد و گوشی را که کمتر از ۶ ماه قبل با وزن ۱۵۲ گرم به بازار عرضه کرده را همچنان به عنوان پرچمدار خود در بازار دارد. واقعیت این است که سونی در سری Z از یک دیزاین واحد (هم در تبلت و هم در گوشی) بهره گرفته و سه مدل Z۱ و Z۲ و Z۳ تفاوت دیزاینی چندانی با هم ندارند، اما Z۳ دو سیم‌کارته سریع‏ترین و بهبودیافته‏ترین گوشی سری Z است. با پردازنده اسنپ‏دراگون ۸۱۰ و دوربین

۷/ ۲۰ مگاپیکسلی و صفحه نمایش ۵/ ۵ اینچی IPS و تفکیک تصویری ۵۳۴ پیکسل بر اینچ می‏توان گفت که پرچمدار سونی جزو رده بالاهای موبایل در زمینه کیفیت صفحه نمایش و سرعت پردازش است. قیمت اکسپریا Z۳ Dual هم‌اکنون در بازار یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان است.

ال‌جی G۳

ال‌جی ۶ ماه قبل هنگام معرفی این گوشی ۱۴۹ گرمی به همگان نشان داد که از پلاستیک به فلز روی آورده است. مشخصات صفحه نمایش و حتی پردازنده این گوشی بسیار شبیه سونی Z۳ است اما در مقابل یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی باتری

۳ هزار میلی آمپری از دیگر تفاوت‏های آن با دیگران است. نسخه ۱۶ گیگابایتی این گوشی هم‌اکنون در بازار یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان قیمت دارد.

بلک بری پاسپورت

یک صفحه نمایش ۵/ ۴ اینچی به همراه صفحه کلید این گوشی هوشمند را از دیگر گوشی‏ها متمایز می‏کند. این گوشی ۱۹۰گرمی سیستم‌عامل بلک‏بری نسخه ۱۰ را روی خود دارد ولی پردازنده خوب اسنپ دراگون ۸۱۰ و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و سایر مشخصات آن شبیه پرچمداران است. قیمت این گوشی در بازار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان است.

نکسوس ۶

گوشی‏های نکسوس را گوگل طراحی می‏کند و آن را با کمک شرکت‌های دیگر می‏سازد. گوگل برای نکسوس ۶ شرکت موتورولا را به‌عنوان همکار سازنده انتخاب کرد. این گوشی ۱۸۴ گرمی

۹/ ۵ اینچی صفحه نمایش فول اچ‌دی و دوربین

۱۳ مگاپیکسلی دارد و قیمت نسخه ۳۲ گیگابایتی آن در بازار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است.