ایسنا: بنیاد ویکی‌پدیا آژانس امنیت ملی آمریکا را متهم کرده است آنچه را که کاربران این دانشنامه مجازی می‌خوانند یا می‌نویسند، کنترل می‌کند. بنیادی که دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا را در شبکه جهانی اینترنت راه‌اندازی کرده، تصمیم به طرح دعوای حقوقی علیه آژانس امنیت‌ ملی آمریکا گرفته است. جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا طی مقاله‌ای در نیویورک تایمز این تصمیم را اعلام کرده است.

به‌ نوشته جیمی ویلز، آژانس امنیت‌ ملی آمریکا از مدت‌ها پیش کاربران ویکی‌پدیا را تحت کنترل قرار داده و آنچه را که آنها در این دایره‌المعارف اینترنتی می‌خوانند یا می‌نویسند، دنبال می‌کند. این آژانس به این‌ترتیب حقوق استفاده‌کنندگان از دایره‌المعارف را نقض کرده است.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی هفته‌نامه اشپیگل آلمان، آژانس امنیت‌ ملی آمریکا برای دنبال کردن آنچه کاربران ویکی‌پدیا می‌خوانند یا می‌نویسند یا درباره آن بحث می‌کنند، از برنامه‌ای به نام Apstream استفاده می‌کند.

مقاله نیویورک‌تایمز با امضای مشترک جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا و لیلا ترتیکوف رئیس بنیاد ویکی‌مدیا منتشر شده است. این دو می‌نویسند: فعالیت‌های کاربران کاملا حساس و خصوصی است. این فعالیت‌ها تمام باورهای سیاسی و مذهبی، گرایش‌های جنسی و بیماری‌های آنها را افشا می‌کند.

شکایت علیه آژانس امنیت ملی آمریکا به وسیله ویکی‌مدیا و گروه‌های مدافع حقوق‌بشر تنظیم شده است.