ایسنا:‌ دانشمندان در تلاشی نفس‌گیر، موفق شدند نخستین موتورهای جت چاپ سه‌بعدی جهان را ارائه دهند. محققان دانشگاه دیکین استرالیا و سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشورهای مشترک‌المنافع به همراه تیمی از دانشگاه موناش استرالیا در این پروژه شرکت داشتند. دانشمندان حاضر در این برنامه، پس از ارائه نخستین موتور جت چاپ سه‌بعدی، موفق به ساخت دومین موتور جت چاپ سه‌بعدی جهان نیز شدند.

یکی از این موتورهای جت، در حال حاضر، در نمایشگاه هوایی بین‌المللی آوالون استرالیا به نمایش درآمده و موتور جت دیگر، در دفتر مرکزی شرکت هوافضای Microturbo در تولوز فرانسه مستقر شده است. انجام این پروژه یکسال به طول انجامید و چندین گروه از جمله شورای تحقیقات استرالیا بودجه مالی آن را تامین کردند.

به دنبال این دستاورد فناورانه، تعدادی از شرکت‌های هوافضا علاقه خود به تولید قطعات هوافضا با استفاده از چاپ سه‌بعدی را اعلام کرده‌اند. با استفاده از چاپ سه‌بعدی، ساخت قطعاتی که طراحی و تولید آنها پیش‌تر ماه‌ها زمان می‌برد، ظرف چند هفته چاپ می‌شوند. آزمایش موتورهای جت چاپ سه‌بعدی جدید، ظرف دو سال آینده انجام می‌شود. سال ۲۰۱۳ نیز، یک موتور موشک چاپ سه‌بعدی و کاربردی، توسط دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو ارائه شد.