حسگری برای تشخیص میزان رضایت و شادی کارمندان

دنیای اقتصاد: کارمندان شادتر تمایل بیشتری به انجام بهتر کارها دارند و در نتیجه بهره‌وری بیشتری را هم برای مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار هستند، به همراه می‌آورند. با این حال اما چطور می‌توان متوجه شد که کارمندان واقعا چقدر خوشحال و راضی هستند؟ در حقیقت بسیاری از کارمندان کمتر شجاعت ابراز نارضایتی و ناراحتی خودشان را دارند و این موضوع به تدریج باعث می‌شود کارآیی و بهره‌وری آنها در کارشان پایین بیاید و کمتر شود. در همین راستا شرکت ژاپنی هیتاچی به‌تازگی یک حسگر پوشیدنی را ارائه کرده است که کارمندان می‌توانند با استفاده از آن این امکان را برای مدیران خود ایجاد کنند تا میزان رضایت و شادی کارمندانشان را متوجه بشوند.

این ابزار پوشیدنی شامل چند حسگر است که می‌توانند هنگام نشستن، ایستادن، تایپ کردن، کار با کامپیوتر و حتی صحبت کردن کارمندان علائم خاصی را تشخیص دهد و ثبت کند. یکی از این حسگرها یک حسگر شتاب‌سنج است که برای سنجش میزان خوشحالی کارمندان استفاده می‌شود. شرکت هیتاچی اعلام کرده است که به نظر می‌رسد رابطه‌ای میان حرکات فیزیکی یک شخص و احساس شادی در آنها وجود دارد. به عنوان نمونه شخصی که خوشحال است هنگام بالا رفتن از پله‌ها حالت جهش بیشتری نسبت به یک شخص خسته یا ناراحت دارد.

اطلاعات به دست آمده از این حسگرها به یک ابزار اصلی ارسال می‌شود که می‌تواند میزان شادی و رضایت کارمند را محاسبه کند. ایده ساخت چنین ابزار پوشیدنی به این دلیل توسعه داده شد که راه‌هایی برای افزایش شادی و رضایت کارمندان و در نتیجه افزایش خلاقیت و بهره‌وری آنها پیدا شود. انتظار می‌رود این ابزار پوشیدنی ابتدا در کشور ژاپن و در ماه آوریل آینده با قیمت ۱۰۰ هزار ین (حدود ۸۴۴ دلار) به بازار عرضه شود.