محققان ایتالیایی سیستم امنیتی نوری ابداع کرده‌اند که امکان رهگیری دوچرخه سرقتی از طریق سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) را فراهم می‌کند. به گزارش «ایسنا»، نمونه‌های مختلفی از قفل‌های ضد سرقت برای دوچرخه طراحی شده‌اند، اما همچنان خطر دزدیده شدن دوچرخه وجود دارد. محققان شرکت سارتوری (Sartori) سیستم امنیتی نوری را ابداع کرده‌اند که درصورت دزدیده شدن دوچرخه، امکان رهگیری موقعیت وسیله را از طریق سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)‌ فراهم می‌کند. به‌دلیل وجود سیستم روشنایی خاص روی این قفل، شناسایی دوچرخه در میان انبوه وسایل نقلیه در یک پارکینگ امکان‌پذیر می‌شود.

سیستم امنیتی نوری BTrack ظرف چند دقیقه در قسمت پشت زین نصب می‌شود؛ باتری دستگاه نیز از طریق پورت یو‌اس‌بی شارژ شده و یک ماه یک‌بار نیاز به شارژ مجدد دارد. این سیستم علاوه بر بهره‌مندی از چراغ ال‌ای‌دی، دارای یک دستگاه شتاب‌سنج است؛ هنگامی‌که دوچرخه در مکانی پارک و قفل می‌شود، حسگر از طریق نرم‌افزار مخصوص فعال می‌شود. با دستکاری دوچرخه توسط سارقان، پیام هشدار لحظه‌ای به کاربر ارسال می‌شود.

درصورت سرقت دوچرخه، تعیین موقعیت دقیق وسیله با استفاده از نرم‌افزار روی تلفن همراه امکان‌پذیر می‌شود.اطلاعات موقعیت دوچرخه از طریق سیستم موقعیت‌یاب و سیم‌کارتی که درون سیستم تعبیه شده است، به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. سیستم امنیتی نوری BTrack به قیمت ۱۴۵ دلار به بازار عرضه شده است.