تلاش پلیس‌ برای پیگیری دستگاه‌های دیجیتالی دزدی

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام کرد برای پیشگیری از وقوع جرائم و کشف سرنخ‌هایی نظیر قتل و سرقت، رئیس پلیس آگاهی تهران مقابل فروشندگان و تعمیرکاران کالاهای دست دوم آی‌تی نشست. سیدمهدی میرمهدی، با اشاره به اینکه اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران برای اولین بار جلسه‌ای را با سرهنگ عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران ترتیب داده است تا نکات حائز اهمیتی به فعالان صنفی در بخش خرید و فروش کالاهای دست دوم و تعمیرات لپ‌تاپ و تبلت گوشزد شود، گفت: فعالیت این واحدها بسیار حیاتی است و در بسیاری از موارد منجر به کشف جرم می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از کالاهای دست دوم برای کسانی‌که توان مالی کمتری دارند در حال افزایش است، عنوان کرد: همین موضوع موجب شده تا برخی سارقان نیز اقدام به سرقت لوازم شخصی مردم از جمله لپ‌تاپ، موبایل و تبلت کنند و آنها را در بازار به فروش رسانند؛ واحدهای صنفی هم گاه بدون توجه به عواقبی که خرید چنین اجناسی می‌تواند در پی داشته باشد اقدام به خرید یا فروش می‌کنند.

او افزود: موارد بسیاری بوده که سارقان منازل و اماکن بعد از عملیات خرابکارانه خود اقدام به قتل صاحب ملک کرده‌اند؛ بعد هم اجناس او را در بازار به فروش رسانده‌اند که نهایتا با پیگیری‌های پلیس پای واحدهای صنفی به ماجرای قتل باز شده است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه این جلسه، واحدهای صنفی ما را نسبت به چنین جرائمی هوشیار می‌سازد ابراز کرد: رئیس پلیس آگاهی تهران تمامی اطلاعات را درباره نحوه خرید و فروش اجناس دست دوم ارائه خواهد کرد و واحدهای صنف ما با کالاهای شبهه‌دار آشنا می‌شوند. وی گفت: بعد از این جلسه، اهالی این بخش صنف خواهند دانست که هنگام خرید کالاهای دست دوم چه مدارکی را باید درخواست کنند و از صحت و سلامت متقاضی مطلع شوند.

میرمهدی افزود: البته به همان میزان آگاهی، متعهد نیز خواهند شد به این معنی که اگر با علم بر تمامی موارد باز هم اقدام به خرید و فروش کالای شبهه‌دار کردند باید پاسخگو باشند. او ابراز کرد: واحدهای صنفی می‌دانند که از این پس باید هنگام خرید این نوع اجناس و کالاها، فاکتور و کد شناسایی محصولات را چک

کنند.

وی در پاسخ به این سوال که واحدهای تعمیرات لپ‌تاپ چه نقشی در این زمینه دارند، گفت: بسیاری از کالاهای مسروقی تفکیک جزء می‌شوند و قطعات در اختیار واحدهای تعمیراتی قرار می‌گیرد یا حتی دستگاه‌هایی که خراب است به آنها سپرده می‌شود که ممکن است دارای اطلاعات حساس و محرمانه باشد. میرمهدی در پاسخ به این پرسش که بعد از این جلسه اگر خطایی از واحد صنفی سر زند، اتحادیه صنفی ورود می‌کند یا آگاهی، گفت: اتحادیه به هیچ عنوان در این نوع تخلفات ورود نمی‌کند و تنها وظیفه دانستیم که اطلاع‌رسانی کرده باشیم تا اگر خدایی ناکرده در آینده کسی دچار گرفتاری شد نگوید که من مطلع نبودم.

وی تاکید کرد اگر بعد از این جلسه، واحد صنفی اقدام به خرید این نوع کالاها کند با آگاهی طرف است؛ هم به عنوان مالخر شناخته می‌شود و هم باید تا پایان بررسی پرونده جرم همراه آگاهی باشد.