رونق ابزارهای پوشیدنی بخش سلامت در سال 2015

دنیای اقتصاد: ابزارهای پوشیدنی هوشمند به‌تدریج رواج بیشتری پیدا کرده و طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا می‌کنند تا در نهایت به صنعتی بزرگ و پر رونق تبدیل شوند. ابزارهای پوشیدنی هوشمند اما تا حالا بیشتر در زمینه سلامت و تناسب اندام کاربردهای مختلفی داشته‌اند و به همین دلیل انتظار می‌رود افق جدیدی در حوزه سلامت باز کنند. دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند در حال تبدیل شدن به ابزارهای جدی برای تناسب اندام و سلامت هستند و انتظار می‌رود محصولات جدیدی که در سال جدید میلادی به این بازار عرضه می‌شوند، قابلیت‌ها و امکانات بیشتری در زمینه ردگیری عوامل سلامتی و تناسب اندام افراد داشته باشند و در اختیار آنها قرار دهند تا جایی که پیش بینی می‌شود دستگاه‌های پوشیدنی هوشمندی که به زودی روانه بازار می‌شوند با استقبال زیادی از طرف ورزشکاران حرفه‌ای هم مواجه شوند.

حالا شرکت‌های تولیدکننده سعی دارند رقابت بیشتری در این زمینه ایجاد کنند و به همین دلیل محصولاتی با قیمت ۵۰ دلار هم در این بازار عرضه می‌شود و خریداران حتی می‌توانند گزینه‌های مختلفی از طرح ها و رنگ‌ها را بر اساس سلیقه خودشان انتخاب کنند. جدیدترین تحقیقات موسسه Juniper Research در این زمینه نشان می‌دهد که میزان استفاده از ابزارهای پوشیدنی هوشمند با امکانات ویژه برای سلامتی و تناسب اندام در سراسر جهان و در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سه برابر خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی گارتنر، صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند ویژه سلامتی در سال ۲۰۱۵ و با کاهشی نسبی به ۱/۶۸ میلیون دستگاه می‌رسد. این رقم در سال ۲۰۱۴ برابر با۷۰ میلیون دستگاه بوده است. فروش این محصولات اما در سال ۲۰۱۶ با افزایش تمایل افراد به خرید دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند مانند ساعت‌های هوشمند، دستبندهای هوشمند و دیگر ابزارهای پوشیدنی ویژه سلامت، دوباره رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

در همین راستا، مجله InformationWeek به تازگی به معرفی جدیدترین ابزارهای پوشیدنی هوشمندی که قرار است در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شوند پرداخته است که آنها را در اینجا می‌بینید:

AmpStrip: یکی از بهترین و جالب‌ترین ابزارهای پوشیدنی این نوار باریک و ضدآب است. این نوارچسب دارای یک حسگر در درون خود بوده و در زیر قفسه سینه افراد چسبانده می‌شود تا بتواند ضربان قلب، میزان فعالیت، تنفس، دمای بدن و حالت قرار گرفتن ستون فقرات را به‌صورت خودکار و مداوم حتی در حالت استراحت و خواب هم دنبال کند. این نوارچسب می‌تواند حتی در استخر و حمام هم مورد استفاده قرار گیرد.

این نوارچسب بی‌سیم با اپلیکیشن‌های مختلفی کار می‌کند و اطلاعات را تا زمانی که از طریق بلوتوث ۴ با گوشی اندروید یا آی‌فون کاربران سینک نشده باشد، در خودش ذخیره می‌کند.

این نوارچسب می‌تواند بین ۳ تا ۷ روز روی بدن بماند و قرار است از اواخر ماه ژانویه روانه بازار شود. با این حال، اما هنوز قیمت این محصول اعلام نشده است.

BOMDIC GoMore: اندازه‌گیری میزان استقامت بدن کار دشواری است که حالا شرکت BOMDIC معتقد است آن را از طریق حسگر ویژه GoMore خودش انجام داده است.

این دستبند هوشمند بعد از ۳ سال تست و آزمایش قرار است از پانزدهم آوریل آینده روانه بازار شود. این دستبند با یک اپلیکیشن ویژه کار می‌کند تا از این طریق بتواند اطلاعات به‌دست آمده از میزان استقامت بدن فرد در طول یک روز فعالیت جسمی را نمایش بدهد. این محصول می‌تواند برای افرادی که به دلیل بیماری‌های مزمن و شدید توان جسمی خودشان را از دست داده‌اند،

مناسب باشد.

Empatica Embrace: یک محصول جدید ویژه از شرکت Indiegogo campaign که در واقع مچ‌بندی با اهداف سلامتی است.

این مچ‌بند برای کمک به افرادی طراحی شده است که از بیماری صرع رنج می‌برند. این دستگاه می‌تواند خانواده و اطرافیان کاربر را هنگام وقوع یک حالت غیرمعمول مانند تشنج و بیهوشی آگاه کند.

دستگاه Empatica Mate اطلاعات مربوط به استرس شخصی، خواب و واکنش‌های جسمی فرد را در طول روز بررسی می‌کند و Empatica Alert هم با امکان تشخیص شرایط غیرمعمول به‌طور ویژه برای افراد مبتلا به صرع طراحی شده است.

Jins Meme: شرکت ژاپنی تولیدکننده عینک Jins قرار است در سال ۲۰۱۵ با محصول جدیدش یعنی عینک Jins Meme وارد بازار آمریکا شود.

این عینک سه حسگر دارد که یکی روی قسمت پل بالای بینی و دو حسگر در انتهای دسته‌ها و در پشت گوش قرار می‌گیرند. به این ترتیب بخشی از فریم عینک که با صورت در تماس است می‌تواند تغییرات بدن مانند میزان تمرکز و خستگی را ثبت کند.

این عینک قرار است با نسخه پزشک و حتی بدون آن و همراه با سه فریم مختلف، در کنار اپلیکیشن‌هایی سازگار با سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه شود. این عینک دارای باتری قابل شارژ بوده و از بلوتوث ۴ هم بهره

می‌برد.

Kenzen Echo H۲: یک چسب کوچک که امکان بررسی میزان آب، اسید لاکتیک، کالری موجود و کالری سوزانده شده به همراه دیگر علائم حیاتی بدن را به‌صورت بی‌سیم فراهم می‌کند تا از کم آبی بدن، گرفتگی عضله و خستگی جلوگیری کند. این محصول در حال حاضر به صورت پیش سفارش در دسترس است و از یک اپلیکیشن ویژه برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز بهره می‌برد. شرکت Echo اعلام کرده است که این محصول را همراه با یک شارژر USB با قیمت ۱۴۹ دلار به بازار عرضه خواهد کرد.

Immersion: «سم ماتسون» این محصول را طراحی کرده است تا گیمرهای استرسی را که به خاطر انجام بازی‌های ویدئویی دچار وحشت و استرس می‌شوند، آرام کند. این محصول یک هدست است که می‌تواند برای مدیران مضطرب و مسافرانی که در طول سفر کلافه و عصبی می‌شوند، هم مناسب باشد. این هدست میزان استرس کاربران را بر اساس ضربان قلب آنها می‌سنجد و از حسگر اپتیکال ضربان سنج هم بهره می‌برد. این هدست در چند رنگ متنوع هم طراحی و تولید شده است و با استفاده از بلوتوث کار می‌کند.

رونق ابزارهای پوشیدنی بخش سلامت در سال 2015