ندا لهردی: مدیرعاملی که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد، لزوما نمی‌تواند یک مدیر پردرآمد باشد. این موضوع به اندازه شرکتی که در آن کار می‌کند، صنعت حوزه فعالیتش و اینکه آن شرکت چقدر عملکرد خوبی دارد، بستگی دارد. با این اوصاف باید دید واقعا کدام مدیرعامل در حوزه تکنولوژی پردرآمدترین و کدام یک کم درآمدترین هستند. در همین راستا مجله معتبر بیزینس اینسایدر با کمک «رابین فراکون» یک متخصص در زمینه درآمد کارکنان و نویسنده کتابی در همین حوزه به بررسی و انتخاب پردرآمدترین و کم‌درآمدترین مدیران حوزه تکنولوژی پرداخته است. در این بررسی متوسط درآمد سه سال این مدیران در فاصله سال‌های 2011 تا 2013 محاسبه شده و با رقبای دیگر آنها مقایسه شده است. در نهایت معیاری با عنوان «متوسط دستمزد حاصل از عملکرد» در نظر گرفته شده است که رتبه‌بندی‌ها بر اساس آن انجام شده است.

پردرآمدترین‌ها

1- لری الیسون مدیرعامل شرکت Oracle: او با متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله 02/123 میلیون دلار پردرآمدترین مدیرعامل صنعت تکنولوژی است. مجموع دستمزد یا پاداش او در سال 2014 به 26/67 میلیون دلار رسیده است. هر چند الیسون در اواخر سال ۲۰۱۴ از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی در هیات مدیره این شرکت باقی ماند، اما همچنان تمام رویدادهای Oracle را مدیریت می‌کند. او برای این تغییر حاضر شد کاهش نسبی در میزان درآمدش را بپذیرد، با این حال همچنان پردرآمدترین مدیر دنیای تکنولوژی است.

۲- مارک بی‌ینوف مدیرعامل شرکت Salesforce.com: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر ۱۷/۵۵ میلیون دلار است. مجموع پاداش او در سال 2014 برابر 33/31 میلیون دلار بوده است. بسیاری معتقدند میزان سهامی که از این شرکت به‌عنوان پاداش سالانه در اختیار بی‌ینوف به‌عنوان موسس و مدیرعامل Salesforce.com قرار گرفت، ارزشی بالاتر از روال بازار داشته است.

3- ماریسا مایر مدیرعامل شرکت Yahoo: او با متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله 70/51 میلیون دلار، عنوان سومین مدیرعامل پردرآمد تکنولوژی را به خود اختصاص داده است. دستمزد او در سال 2014 برابر 94/24 میلیون دلار بوده و ارزش سهام اولیه او در این سال تا 40 میلیون دلار هم افزایش پیدا کرده است. در واقع Yahoo همچنان تمایل دارد به مدیرعاملش دستمزد بیشتری در مقایسه با رقبایش بپردازد. مایر هنگام ورودش به این شرکت باعث افزایش چشمگیری در ارزش سهام یاهو شد و عملکرد او تا امروز نسبتا مثبت ارزیابی می‌شود.

4- رونالد کلارک مدیرعامل شرکت FleetCor: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر 43/40 میلیون دلار بوده و دستمزد او در سال 2014 به 86/32 میلیون دلار رسیده است. این شرکت در زمینه ارائه سرویس‌های تجاری مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید مانند کارت‌های سوخت و سیستم‌های نوین اداری فعالیت می‌کند. عملکرد او در این شرکت در سال‌های اخیر تاثیر قابل توجهی بر رشد مالی و ارزش این شرکت داشته است.

5- پل ریچی مدیرعامل شرکت Nuance Communications: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر 68/31 میلیون دلار است. او که مدیریت شرکتی بین‌‌المللی و فعال در حوزه نرم‌افزار را به عهده دارد، در سال 2014 مجموعا دستمزد 94/17 میلیون دلاری داشته است. این شرکت معمولا به خاطر عملکردی بالاتر از سطح رقبا در بازار شناخته می‌شود. در حال حاضر سهام این شرکت با قیمتی بالاتر از 14 دلار برای هر سهم و ارزش بازار 62/4 میلیون دلار در بازار بورس معامله می‌شود.

6- زاخ نلسون مدیرعامل شرکت NetSuite: او مدیرعامل یک شرکت نرم‌افزاری متخصص در ارائه محصولات مدیریتی و تجاری است که متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله‌اش به 42/18 میلیون دلار می‌رسد. دستمزد او در سال 2013، برابر 5/12 میلیون دلار بوده است. در سال 2013 اعضای هیات‌مدیره این شرکت با اعطای 77/9 میلیون دلار سهام محدود به او موافقت کردند که میزان قابل توجهی بود.

7- دیوید اشلنجر مدیرعامل شرکت WebMD: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر 14/18 میلیون دلار بوده و درآمدش در سال 2013 به 98/7 میلیون دلار رسیده است. شرکت WebMD در زمینه ارائه خدمات اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت از طریق دنیای وب فعالیت می‌کند و در این زمینه شناخته شده است. اشلنجر از نیمه سال 2013 به سمت مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد و تا قبل از آن یکی از معاونان ارشد این شرکت بود.

8- آبراهام ریچنتال مدیرعامل شرکت 3D Systems: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر 84/15 میلیون دلار بوده و درآمد او در سال 2013، به 9/10 میلیون دلار رسیده است. او مدیریت یک شرکت بزرگ و فعال در زمینه چاپ سه بعدی را به عهده دارد که طبیعتا در سال‌های اخیر و رونق صنعت چاپ سه بعدی، سود قابل توجهی به‌دست آورده است. با این اوصاف است که ارزش سهام او در این شرکت و در نهایت درآمد او بیشتر و بیشتر شده است.

9- آندرس گوستافسون مدیرعامل شرکت Zebra: متوسط دستمزد حاصل از عملکردسه ساله او برابر 23/15 میلیون دلار بوده و مجموع دستمزدش در سال 2013 به 02/4 میلیون دلار رسیده است. شرکتZebra Technologies در زمینه تولید و فروش پرینترها و اسکنرهای ویژه‌ای برای تولید برچسب‌های هوشمند RFID، بارکدها و تولید پرینترهای کوچک و خاص قابل‌حمل فعالیت می‌کند. گوستافسون این روزها به خاطر حرکت شجاعانه‌اش برای خرید قسمت زیادی از رقیب بزرگ‌تر شرکتش یعنی بخش تجاری شرکت Motorola Solutions با قیمت نقدی 45/3 میلیارد دلار، مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

10- رونالد هوسپیان مدیرعامل شرکت IntraLinks: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر 45/8 میلیون دلار بوده و مجموع دستمزدش در سال 2013 به 4/3 میلیون دلار رسیده است. IntraLinks یک شرکت بین‌المللی ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریت محتوای تجاری درون سازمانی است که در زمان ورود اولیه‌اش به بازار بورس در سال 2010 سود قابل‌توجهی به‌دست آورد. هوسپیان در این میان درآمد چشمگیری از افزایش ارزش سهامش به‌دست آورد.



کم‌درآمدترین‌ها

1- لری پیج مدیرعامل شرکت Google: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او در واقع صفر بوده و مجموع دستمزد او در سال 2013 تنها به یک دلار رسیده است. او هیچ درآمد یا پاداشی از گوگل دریافت نمی‌کند، اما سهامی به ارزش 5/29 میلیارد دلار دارد که شامل 42 درصد از سهام کلاس B شرکت گوگل است. این دلیل ورود او به باشگاه میلیاردرها با وجود درآمد بسیار پایینش است.
0
۲- جیمز تروچارد مدیرعامل شرکت National Instruments: او هم درست مانند لری پیج هیچ درآمد یا پاداشی از شرکتش دریافت نمی‌کند. متوسط دستمزد حاصل از عملکرد
سه ساله او در واقع صفر بوده و مجموع دستمزد او در سال 2013 تنها به یک دلار رسیده است. تروچارد 19 درصد از کل سهام این شرکت را در اختیار دارد. سهام این شرکت با قیمتی در حدود 31 دلار برای هر سهم معامله می‌شود و ارزش بازار آن حدود 4 میلیارد دلار است. ۱

۳- کنت توچمن مدیرعامل شرکت TeleTech: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر با ۳۸۶ هزار و ۴۱۰ دلار است و مجموع دستمزدش در سال ۲۰۱۳ به ۳۶۰ هزار و ۶۰۴ دلار می‌رسد. او که موسس این شرکت فعال در زمینه برون‌سپاری تجاری است، بیش از ۶۳ درصد از سهام TeleTech را در اختیار دارد. سهام این شرکت با قیمت ۲۳ دلار برای هر سهم معامله می‌شود و ارزش بازار آن برابر ۱۵/۱ میلیارد دلار است.2

4- جان کیباریان مدیرعامل شرکت PDF Solutions: او که مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده سرویس‌های نرم‌افزاری است، متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله‌اش به 383 هزار و 530 دلار می‌رسد. درآمد او در سال 2013 برابر با 483 هزار و 790 دلار بوده است. او یکی از موسسان این شرکت است و 8 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.۳

۵- ریکه کورتنباخ مدیرعامل شرکت Daktronics: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر با ۴۸۰ هزار و ۹۶۰ دلار است و درآمدش در سال ۲۰۱۳ به ۵۷۰ هزار و ۳۵۴ دلار رسیده است. او پسر موسس شرکت است و ۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. سهام شرکت Daktronics که در زمینه طراحی و تولید بیلبوردهای دیجیتالی و اسکوربوردها فعالیت می‌کند، با قیمت ۴۰/۱۲ دلار برای هر سهم معامله می‌شود و ارزش بازار آن به ۵۴۴ میلیون دلار می‌رسد.4

6- جورج کلونی مدیرعامل شرکت Forrester: او که مدیرعامل یک شرکت تحقیقاتی شناخته شده است، متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله‌ای برابر با 515 هزار و 660 دلار دارد. او بیش از 40 درصد از شرکت Forrester را در اختیار دارد و در سال 2013 دستمزدی برابر با 618 هزار و 42 دلار دریافت کرده است.۵

۷- چارلز لیانگ مدیرعامل شرکت Super Micro: متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر با ۶۲۶ هزار و ۹۹۰ دلار است و دستمزدش در سال ۲۰۱۳ به ۹۵۴ هزار و ۶۰۱ دلار رسیده است. او که موسس این شرکت تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری است، ۲۰ درصد از این شرکت را در اختیار دارد.
۶
8- آلن ترفلر مدیرعامل شرکت Pegasystems: او موسس این شرکت نرم افزاری بوده و 52 درصد از این شرکت را در اختیار دارد. متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر با 758 هزار و 740 دلار است و دستمزدش در سال 2013 برابر با 746 هزار و 765 دلار بوده است.۷

۹- ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت Microsoft: یکی از کارمندان قدیمی غول نرم‌افزاری جهان که حالا مدیرعامل این شرکت است. بسیاری معتقدند او احتمالا در سمتش باقی نمی‌ماند. او به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان درآمد خوبی دارد. سهام او در مایکروسافت ارزشی حدود ۶۵ میلیون دلار دارد اما این میزان تا سال ۲۰۱۹ به او واگذار نخواهد شد. متوسط دستمزد حاصل از عملکرد سه ساله او برابر با ۴۲/۱ میلیون دلار بوده و دستمزدش در سال ۲۰۱۳ به ۶۷/۷ میلیون دلار رسیده است.

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی

پردرآمدترین و کم درآمدترین مدیران تکنولوژی