آیا شارژ سریع به آی‌فون ۶ و ۶ پلاس آسیب می‏زند؟

آی تی ایران: اگر تنها در یک عرصه بتوان اندروید را در مقایسه با iOS برتر دانست موضوع شارژ سریع است. شارژ سریع موبایل چیزی است که طی ماه‏های اخیر در مورد آن زیاد می‏شنویم. در گوشی گلکسی اس ۵ با تکنولوژی Ultra Fast Charging روبه‌رو هستیم و گوشی‏های موتورلا دروید توربو هم شارژ در ۸ ساعت را به ۱۵ دقیقه کاهش داده‏اند. همچنین HTC هم یک شارژر سریع نسخه ۰/۲ را عرضه کرده که دستگاه‏هایی مثل M۸ و one E۸ و دیزایر‌ای را تا ۴۰ درصد سریع‏تر شارژ می‏کند. هرچند آی‌فون‏های جدید (۶ و ۶ پلاس) از نظر عمر باتری از مدل‏های پیشین خود بهتر شده‏اند اما در زمینه شارژ سریع حرف چندانی گفته نشده است. دو آی‌فون ۶ و ۶ پلاس این قابلیت را دارند که با اتصال به شارژهای آی‏پد ۲.۱A بسیار سریع‏تر از اتصال به شارژرهای خود آی‌فون شارژ شوند. به نوشته مک رورمز برخلاف مدل‏های قبلی آی‌فون که فقط با شارژرهای ۵ واتی قابل شارژ بودند آی‌فون‏های جدید قابلیت شارژ از طریق شارژرهای ۱۲ واتی را هم دارند که در این صورت، زمان شارژ به ۲ ساعت کاهش می‏یابد.

اما اگر این چنین است چرا اپل این موضوع را به‌عنوان یک امکان در تبلیغات آی‌فون قرار نمی‏دهد؟ و نکته مهم‏تر اینکه آیا در صورت استفاده از شارژر آی‏پد برای آی‌فون ۶ و ۶ پلاس ممکن است دستگاه آسیب ببیند؟ نکته اصلی این است که اپل اساسا چیزی تحت عنوان PR یا روابط عمومی ندارد که بتوان از آن این پرسش‏ها را پرسید اما اگر نگاهی به صفحاتی که خود اپل در مورد پشتیبانی از محصولاتش راه‏اندازی کرده بیندازیم می‏بینیم که اپل اتفاقا از این امکان آگاه بوده و حتی به آن اشاره

کرده است.

ایوان کوی مهندس ارشد MazVision و نویسند سری مطالب EE Times با عنوان «همه چیز درباره باتری‏ها» می‏گوید که آی‌فون به‌طور واقعی قابلیت شارژ بالاتری دارد اما شارژرهای تعبیه شده برای آن سرعت کمتری در شارژ دارند. به‌منظور شارژ سریع‏تر می‏توان به جای استفاده از شارژرهای ۵ آمپری

(سیم شارژ USB) یا یک آمپری (شارژر داخل جعبه آی‌فون) از شارژرهای ۱/۲ آمپری (شارژر آی‏پد) استفاده کرد.

اما تاثیر استفاده از شارژر با آمپر بالاتر بر دستگاه چیست؟ آمپر بالاتر به معنای گرمای بیشتر و گرمای بیشتر حتی می‏تواند خطراتی مثل گسستگی و حتی انفجار باتری را به همراه داشته باشد.

سکوت اپل در این زمینه هم می‏تواند دلیلی بر وجود مشکلاتی در این زمینه باشد اما شاید بهتر است ابتدا نگاه مختصری به چگونگی کارکرد باتری‏ها بیندازیم.

ایزیدور بوچمن بنیانگذار و مدیرعامل

Cadex Electronics و نویسنده کتاب «باتری‏ها در جهان پرتابل» می‏گوید اندازه دقیق اینکه یک گوشی می‏تواند تا چه حدی به‌صورت امن شارژ شود با شاخصی تحت عنوان C-rate سنجیده می‏شود و آن نسبت بین اندازه شارژ و ظرفیت باتری است که به‌صورت میلی‏آمپر بر ساعت mAh نشان داده می‏شود. برای آی‌فون ۶ که با شارژر آی‏پد شارژ شود C-rate بین ۲۱۰۰mA/۱۸۱۰mAh است که ۱.۱۶C است. برای آی‌فون ۶ پلاس C-rate برابر با ۲۱۰۰mA/۲۹۱۵mAh است که برابر با .۷۲C است.

اغلب باتری‏های دستگاه‏های پرتابل C-rateشان برابر با ۱C است و اغلب سازندگان باتری هم پیشنهاد می‏کنند که باتری‏ها با شارژرهای زیر ۱C شارژ شوند اما به گفته بوچمن بالارفتن

C-rate برای شارژ باعث نگرانی چندانی نیست.

نکته بعدی این است که شارژرهای سریع‏تر چگونه کار می‏کنند؟ جورج پاپاریزوس مدیر بخش Power Management شرکت کوالکام درباره تکنولوژی شارژ نسخه ۲ توضیح می‏دهد: یک بیت به صورت یک کد درون دستگاه و چیپی که ما تحت عنوان Power Management IC می‏شناسیم قرار دارد و از همین طریق با شارژری که شما استفاده می‏کنید ارتباط برقرار می‏کند و وظیفه آن درخواست برق با ولتاژ

بالاتر است.

Power Management IC همچنین به‌عنوان PMIC هم شناخته می‏شود با دریافت ولتاژ و تبدیل آن به ولتاژ مورد قبول باتری فعالیت می‏کند. بر این اساس ودر تئوری این ویژگی از باتری دستگاه iOS دربرابر ولتاژ بسیار بالا محافظت می‏کند.

در حقیقت آی‌فون ۶ و ۶ پلاس دارای امکان PMIC هستند که توسط شرکت کوالکام ساخته شده است و با توجه به اینکه هیچ کدام از دو شرکت استفاده از این شارژرها را رد نمی‏کنند می‏توان نتیجه گرفت که استفاده از شارژر آی‏پد برای شارژ آی‌فون ۶ و ۶ پلاس به آنها آسیب نمی‏زند.