دنیای اقتصاد: ابزارهای دیجیتال شخصی به سرعت در میان کاربران مختلف در سراسر دنیا نفوذ پیدا کرده و استفاده از آنها برای انجام بسیاری از کارها و امور روزمره رواج پیدا می‌کند. به این ترتیب است که با افزایش میزان تقاضا برای خرید محصولات دیجیتال شخصی هوشمند، میزان تولید آنها هم افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت این محصولات در بازار کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که بازارهای نوظهور و در حال توسعه معمولا بیشترین حجم تقاضا را برای خرید این محصولات به خود اختصاص می‌دهند، این روند کاهش قیمت در بازار این مناطق هم بیشتر اتفاق می‌افتد. جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس آخرین گزارش تحقیقاتی منتشر شده در این زمینه توسط موسسه ABI Research، قیمت انواع تبلت و نوت‌بوک‌های فوق باریک یا اولترابوک‌ها کاهش ۳۰ درصدی را در بازارهای در حال توسعه تجربه خواهند کرد. این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش انواع تبلت و اولترابوک در سال ۲۰۱۴ و در بازارهای جهانی تا ۸/۷درصد کاهش پیدا کرده است. بسیاری معتقدند که این اتفاق به دنبال توسعه و پیشرفت بازارهای مختلف و روند رو به اشباع این بازارها رخ داده است.

بر‌اساس این گزارش، متوسط هزینه‌ای که خانواده‌ها برای خرید تبلت‌ها و اولترابوک‌ها صرف می‌کنند تقریبا کاهش سالانه ۳۰ درصدی را تجربه کرده است تا به این ترتیب این محصولات را به انتخاب‌هایی ارزان‌قیمت‌تر در اختیار کاربران و خریداران تبدیل کند. «استفان ون وکتور» یکی از تحلیلگران موسسه

ABI Research در این مورد می‌گوید: «در میان ۲۲ کشور مختلف و در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ متوسط قیمت فروش تبلت‌ها کاهش ۵/۸ درصدی و متوسط قیمت فروش اولترابوک‌ها کاهش ۱/۷ درصدی داشته است. این کاهش می‌تواند در نهایت منجر به دسترسی کاربران بیشتری به این ابزارها در کشورهای بیشتری بشود.»

این در حالی است که بازار تبلت‌ها و اولترابوک‌ها رشد چندان زیای را در این سال‌ها تجربه نکرده است، این کاهش قیمت فروش می‌تواند از سقوط شدید فروش این محصولات و کاهش سهم بازار آنها جلوگیری کند. افزایش قدرت خرید ابزارهای دیجیتال شخصی در بسیاری از بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته مانند آمریکا، ژاپن و آلمان در حقیقت به‌خاطر بالاتر بودن درآمد خانوارها در این کشورها است.

موسسه تحقیقاتی ABI Research در این زمینه تجربه کشور شیلی را برجسته کرده که بیشترین کاهش را در متوسط قیمت فروش این محصولات تجربه کرده است. براساس آمار منتشرشده در این زمینه، متوسط قیمت فروش تبلت و اولترابوک در شیلی به‌طور ترکیبی کاهش ۵۶ درصدی داشته است.

به این ترتیب متوسط قیمت فروش انواع تبلت در این کشور کاهش ۳/۷۰ درصدی را تجربه کرده است که به عقیده کارشناسان بازار این اتفاق به خاطر افزایش میزان رقابت در بازار تبلت شیلی و عرضه محصولات ارزان قیمت در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رخ داده است. در مقابل اما هندوستان بیشترین افزایش را در متوسط قیمت فروش این محصولات در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تجربه کرده است.

به این ترتیب متوسط قیمت فروش انواع تبلت و اولترابوک در هندوستان افزایش ۲۲ درصدی را تجربه کرده است. متوسط قیمت فروش تبلت‌ها در هند به تنهایی تا ۵/۳۴ درصد افزایش یافته که بسیاری معتقدند به خاطر افزایش رونق تجارت الکترونیک در این کشور و افزایش تقاضا برای خرید محصولات نسبتا گران قیمت شرکت اپل بوده است.

موسسه تحقیقاتی ABI Research همچنین نموداری را منتشر کرده است که در آن به تغییرات متوسط قیمت فروش تبلت‌ها و اولترابوک‌ها در بازارهای در حال توسعه در دو سال اخیر پرداخته است.

در این نمودار محققان کشور اندونزی را به‌عنوان نمونه‌ای که بیشترین تغییر قیمت را در بازار تبلت و اولترابوک خودش تجربه کرده است با دیگر بازارهای در حال توسعه مقایسه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ به‌طور کلی متوسط قیمت فروش اولترابوک‌ها تا ۴۷درصد و متوسط قیمت فروش تبلت‌ها تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

کارشناسان و تحلیلگران بازار در این زمینه معتقدند که این روند کاهش قیمت به دنبال افزایش ارائه مدل‌های مختلف و تنوع قیمت برای رقابت در بازار رخ داده است.

با این اوصاف انتظار می‌رود روال توسعه بازار در کشورهای در حال توسعه همچنان در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند و شرکت‌های تولید‌کننده مختلف برای کسب سهم بیشتر در این بازار به دنبال رقابت بیشتر باشند.

روند کاهش قیمت فروش تبلت و اولترابوک‌ها