در حالی که شرکت اپل اعلام کرده هیچ ارتباطی با شرکت وقایع گستر فارس به‏عنوان نماینده رسمی ندارد و در حال مذاکره با چندین توزیع‏کننده برای عرضه مستقیم محصولات خود در ایران است رئیس مرکز اصناف و بازرگانان معتقد است که این شرکت مجوز قانونی از مرکز اصناف دارد و ما بر اساس مدارک و دستورالعمل‏های خودمان کار می‏کنیم. محمد حسن نکویی مهر در گفت‏و‏گو با «ایسنا» گفت که دوباره بر این موضوع تاکید می‏کنم که شرکت وقایع گستر فارس مدارک لازم را ارائه داده و پس از گذراندن مراحل قانونی توانسته مجوزهای مربوطه را در زمینه نمایندگی رسمی اپل در ایران اخذ کند.

به گفته رئیس مرکز اصناف ممکن است خیلی شرکت‏ها در شرایط تحریم اعلام کنند نمایندگی ندارند، این در حالی است که این نمایندگی می‏تواند از شرکت‏های واسطه نیز گرفته شود و قانونی

است. شرکت اپل اعلام کرده بر اساس قوانین ایالات متحده اجازه صادرات محصولات به ایران را دارد و در این زمینه مشکلی ندارد، اما به نظر می‌رسد مرکز اصناف تلاش می‏کند براساس دستورالعمل‏های خود و نه احراز اعتبار از سوی شرکت مادر مجوز واردات و نمایندگی اعطا کند.

ماجرای اعطای مجوز واردات به شرکت

وقایع گستر فارس با واکنش‏ها و جنجال‏های زیادی روبه‏‏رو شده و محمدحسین برخوردار رئیس مجمع واردات ادعای این شرکت را دروغ خواند و نسبت به ارائه مجوز به این شرکت از سوی مجمع اصناف اعتراض کرد و خواستار پاسخگویی آنها شد.

همچنین در برنامه پایش در هفته گذشته نیز اپل به‏طور مستقیم به این پرسش برنامه پاسخ داد که آیا در ایران نمایندگی دارد یا خیر. اپل در پاسخ گفت که هیچ فروشگاهی در ایران باز نکرده و هیچ نمایندگی چه مستقیم و چه غیرمستقیم

در ایران ندارد.

اپل همچنین هفته گذشته برای دومین‌بار نیز در گفت‏و‏گو با سایت آی‏تی ایران تصریح کرد هیچ گونه ارتباطی با شرکت وقایع گستر فارس ندارد. این شرکت در عین حال به وال‌استریت ژورنال گفته است که در حال مذاکره با چندین توزیع‏کننده برای ارائه مستقیم محصولاتش به ایران است.

حالا به نظر می‏رسد مجمع اصناف اساسا توجهی به استعلام شرکت مادر- اپل- در اعطای نمایندگی به شرکت‏ها ندارد.

فقدان نمایندگی رسمی یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‏های بازار کامپیوتر در سال‏های اخیر است که انتقادهای بسیاری از مردم را نسبت به خدمات شرکت‏ها به همراه داشته است.

رئیس مجمع اصناف: وقایع گستر فارس نماینده قانونی اپل است