نکسوس9 رقیب آی‌پدنیست

دنیای اقتصاد: نکسوس ۹ هیچ‌گاه قرار نبود برای رقابت با آی‌پدهای اپل طراحی شود چراکه این مدل به عنوان الگویی برای الهام‌بخشی به شرکای اندرویدی گوگل بود. طراحی این مدل یک روز قبل از اینکه آی‌پد مینی ۲ و ۳ معرفی شوند، معرفی شده که مجهز به پردازنده ۶۴ بیتی NVIDIA است که از نظر قیمت قابل رقابت با تبلت‌های جدید اپل است. آلبرتو ویارئال، رئیس گروه طراحی صنعتی نکسوس ۹، تاکید می‌کند که ابدا هدف رقابت با آی‌پد نبوده است. او می‌گوید: هدف ما افزایش ارزش بازارهای رقابتی برای تبلت‌های اندرویدی بود که نکسوس ۹ قابلیت‌های زیادی در این زمینه دارد و قطعا کیفیتی به همراه دارد که شرکت‌های دیگر را برای ارائه محصول به رقابت دعوت می‌کند.

پیش از این گروه محصولات سری نکسوس که مدل ۵ و ۷ آن را سال گذشته ارائه کردند به تولیدکنندگان ثابت کردند ساخت تبلت‌هایی که طراحی ظاهری و عملکرد خوبی داشته باشند، ممکن است.

با این حال این تیم نیاز به یک شریک باتجربه و معتبر برای ساخت دستگاه‌های با کیفیت داشت و بنابراین به HTC روی آورد. ویارئال می‌گوید: ما پس ازمشاهده مدل HTC۱ به شیوه طراحی آنها که بسیار ساده بود و کاربری بهتری داشت و همچنین بر حذف چیزهای غیرضروی تمرکز کرده بود، علاقه‌مند شدیم.

بنابراین HTC در تولید نکسوس ۹ از نزدیک با گوگل همکاری کرد. اما به نظر نمی‌رسد چنین چیزی پیش از این در این کمپانی تایوانی ساخته شده باشد.

ویژگی‌های نکسوس ۹

بلندگوهای استریو BoomSound در نکسوس ۹ که به صورت مخفی در قسمت جلویی جانمایی شده، توسط HTC طراحی شده اما از طرف دیگر این تبلت خیلی شبیه گوشی نکسوس ۵ است. لبه‌های کناری آن طراحی گرد دارد و بدنه پشتی آن از جنس پلی‌کربنات است و نیز دوربین آن شبیه نکسوس ۵ است. (بد نیست بدانید که ویارئال در طراحی نکسوس ۵ هم همکاری کرده است). با این حال نکسوس ۹ تفاوتی ظاهری نسبت به نکوس ۵ دارد که این تفاوت به خاطر استفاده از آلومینیوم است. درحالی‌که اگر تیم طراحی خودش را با ایده ساخت دستگاه تمام‌فلزی سرگرم می‌کرد این محصول به دست نمی‌آمد. بنابراین آنها ترجیح دادند از ساختار لایه‌بندی شده استفاده کنند. کناره‌های آلومینیومی استحکام بهتری به ظاهر آن داده و از سوی دیگر جنس پلی‌کربنات در بدنه پشتی در دست گرفتن آن را راحت‌تر کرده است و در عین حال گزینه‌های بیشتری را برای قاب‌های رنگی در اختیار قرار می‌دهد.

این درحالی است که نکسوس ۹ در حال حاضر در سه رنگ طراحی شده؛ مشکی، سفید و کرم که چندان چشمگیر نیست و می‌توانست از طیف رنگی بیشتری استفاده شود. ویارئال می‌گوید: «در طراحی نکسوس ۹ سعی کردیم از رنگ‌های مشکی و نقره‌ای که در بیشتر گجت‌ها استفاده می‌شود دور شویم و ظاهر مد روزتری به این مدل بدهیم.»

در حالی که تیم‌های طراحی این محصول معتقدند این رنگ‌ها بر اساس مد روز انتخاب شده‌اند اما عملا این‌طور به نظر نمی‌رسد. ویارئال توضیح می‌دهد که انتخاب آنها بر اساس جذابیت و جلب توجه بوده است و رنگ مشکی به همراه پس‌زمینه آبی در زوایای مختلف جذاب‌تر به نظر می‌رسد و گزینه رنگ سفید که نزدیک به خاکستری است درواقع برای مبارزه با آلودگی به خاطر کثیف شدن توسط دست انتخاب شده است.

اندازه نکسوس ۹ در میان تبلت‌های مختلف قرار می‌گیرد که چیزی بین آی‌پد ۱۰، آی‌پد مینی و نکسوس ۷ است.

در این مدل نسبت صفحه نمایش از ۴ به ۳ تغییر یافته و شاید برخی افراد آن را به ۱۶ و ۱۰ ترجیح بدهند درصورتی‌که صفحه نمایش ۹ اینچی با عمق رنگ ۱۶ و ۱۰ چندان با صفحه نمایش کوچک‌تر با عمق نمایش ۳و ۴ فرقی ندارد.

در اوایل فرآیند توسعه این مدل، گوگل انواع مختلفی از اشکال و اندازه را امتحان کرد. ویارئال می‌گوید که تعداد نمونه‌های طراحی شده اولیه بسیار زیاد بود و سعی شد در این طراحی از این نمونه‌ها استفاده شود.» در نهایت ما این طراحی خاص را انتخاب کردیم که قابل حمل و سبک برای جابه‌جایی است. هرچند به اندازه کافی بزرگ نیست که برای سرگرمی مناسب باشد. با این حال این مدل کوچک‌تر و سبک‌تر از آی‌پد ایر است و قابلیت جابه‌جایی بهتری دارد.

این مدل در عملکرد هم می‌تواند رقیب جدی برای اپل باشد. اما اگر گوگل می‌خواهد خودش را ثابت کند نکسوس ۹ یک ابزار خلاقانه و جدید است که یک فرصت طلایی برای این شرکت محسوب می‌شود. نکسوس ۹ یک پردازنده۶۴ بیتی NVIDIA با دو هسته پردازش با فرکانس ۳و۲ گیگاهرتز است اما اجازه ندهید که تعداد هسته‌ها شما را گول بزند، چراکه نسل جدید پردازنده‌های NVIDIA عملکرد خوبی دارند و بسیار قدرتمندتر از آن است که بسیاری تصور می‌کنند.

از آنجا که این مدل با استفاده از قابلیت‌های ذهنی ساخته شده است گوگل از یک صفحه کلید مکانیکی که به عنوان یک پوشش محافظ است و دو برابر استحکام دارد، استفاده کرده است. این صفحه کلید همراه با ضخامت ۵ میلی‌متری به صورت مغناطیسی به نکسوس متصل است و از تکنولوژی NFC در این محصول استفاده شده که می‌تواند با هربار شارژ تا ماه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه این سرعت استفاده از این کیبورد به اندازه کیبوردهای لپ‌تاپ نیست، اما دارای کلید‌های نرمی در هنگام کار است.

یکی از مزیت‌های اصلی نکسوس در حال ساخت توسط گوگل این است که از قابلیت‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار در کنار هم استفاده کرده است و به همین خاطر نکسوس از آخرین نرم‌افزار اندروید آبنبات چوبی استفاده کرده است.

ویارئال هم در این زمینه گفت: تیم ما با تیم نرم‌افرازی به صورت یک گروه متحد و نزدیک کار کردند. نسخه جدید اندروید از قابلیت جدیدی برخوردار است که به خاطر طراحی آی‌کن‌ها و رابط کاربری‌اش، تجربه جدیدی از تبلت‌های دستی را القا می‌کند.

در نتیجه خرید نکسوس ۹ با قیمت پایه ۳۹۹ دلار در برابر آپد مینی اپل قیمت رقابتی به نظر می‌رسد، در حالی که این تبلت قابلیت‌های بیشتری با خود به همراه دارد. ممکن است عجیب باشد که نکسوس ۷ با قیمت ۲۰۰ دلاری دیگر به عنوان گزینه ارزان قیمت برای خریداران در دسترس نباشد و برخی فکر کنند این یک اشتباهی در استراتژی‌های بازاریابی جدید گوگل است اما گوگل به دنبال ایجاد یک معیار خاص برای شرکای تجاری خود است تا به جای اینکه به تنهایی در بازار بجنگد دست به ایجاد یک ارتش رقابتی بزند.