راه‏اندازی گمرک تخصصی کالایICT

ایسنا: وزیر ارتباطات به پیشنهادش برای راه‌اندازی گمرک تخصصی کالاهای ICT اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این گمرک امکانی به وجود می‌آید که بسیاری از مشکلات برطرف شود و در آن شرایط می‌توان کالاها و تجهیزات تولید داخل را که طی سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشتند ارائه کرد و گامی مثبت در این حوزه برداشت. محمود واعظی ظهر دیروز در حاشیه همایش ICT و استاندارد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به برخی از سوالات آنها پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تشکیل نشدن جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، اعلام کرد: آیا در این باره باید من پاسخگو باشم؛ من هم یکی از اعضای این شورا هستم.

واعظی در عین حال عنوان کرد: طبق آخرین صحبتی که با رئیس جمهوری داشته‏ایم، ایشان خواسته بودند که دستور جلسه‏ای که برای تشکیل به ریاست‌جمهوری فرستاده شده بود تغییر کند و قرار بود دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی این تغییرات را اعمال کند، اما دو هفته پیش که من این موضوع را پیگیری کردم، اعلام شد که دستور جلسه تغییر یافته هنوز به ریاست‌جمهوری ارسال نشده است.

واعظی در ادامه صحبت‏های خود درباره استانداردهای مربوط به تجهیزات مخابراتی اظهار کرد:‏ در ارتباط با ورود تجهیزات الکترونیک طی سال‌های گذشته حجم بسیار افزایش پیدا کرده است و براساس بررسی‌های صورت گرفته این نیاز احساس می‌شود که در این حوزه میان وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان استاندارد همکاری و هماهنگی‌های بیشتری وجود داشته باشد؛ چرا که این موارد مربوط به یک دستگاه نمی‏شود و لازم است در آنها همکاری‌های دستگاه‏های ذی‌ربط وجود داشته باشد.

اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم قانون‌گذاری برای سرعت‌های بالای اینترنت از جمله ۳G و LTE خاطرنشان کرد:‏ آنچه در حوزه موبایل شاهد آن هستیم و سرعت بالایی که در ۳G یا LTE ارائه می‌شود مربوط به پهنای باند داخل است که همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شده، پهنای باند داخلی طی یک‌سال گذشته افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. وی ادامه داد: سال گذشته در چنین زمانی پهنای باند داخلی ما ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به ۱۲۵۰ گیگابیت رسیده است؛ اما من فکر می‌کنم آنچه مربوط به پهنای باند داخلی می‌شود نیاز به مقررات خاص ندارد، چرا که به هر حال تمام محتواها و نرم‌افزارهای داخل کشور در یک چارچوب مجاز قرار گرفته‏اند و به همین دلیل آنچه مربوط به بخش پهنای باند داخل می‌شود جای نگرانی ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پهنای باند بین‌الملل نیز اظهار کرد:‏ در این حوزه با توجه به آنکه زیرساخت‏ها آماده نشده، هنوز تغییری در ظرفیت‏ها ایجاد نشده است.

وی همچنین عنوان کرد: ما به مردم قول داده‏ایم که در سال‏ آینده در اواخر سال، شبکه ملی اطلاعات را به‌تدریج آماده بهره‌برداری کنیم که با دسترسی به این شبکه سرعت اینترنت نیز افزایش خواهد یافت.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخطار شورای شهر به ۹۰ درصد دکل‏های مخابراتی اظهار کرد: نمی‌دانم مبنای اطلاعات شورای شهر تهران چه مرجعی بوده و از سوی کدام سازمان ۹۰ درصد دکل‏ها اخطار گرفته‌اند، اما طبق بررسی‌هایی که ما در وزارت ارتباطات روی دکل‏های مخابراتی صورت داده‏ایم، آن قدر موج آنها پایین بوده است که به آن صورت تهدیدی برای شهروندان محسوب نمی‌شوند.

وی یادآور شد: البته این موضوع تنها محدود به ایران هم نمی‏شود و این دکل‌ها در تمام کشورها فعالیت دارند، چرا که برای ارتباط موبایلی راهی به غیر از استفاده از این دکل‌ها وجود ندارد. وی در ادامه صحبت‌های خود درباره این نکته که گفته می‌شود اپراتورها گاهی ولتاژ BTSهای خود را دستکاری می‌کنند، اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بخشی دارد که به‌طور منظم وضعیت تشعشعات را بررسی و رصد می‌کند و اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد، بلافاصله برخورد خواهد شد؛ چراکه ما نظارت داریم تا چنین اتفاقی رخ ندهد. واعظی همچنین عنوان کرد: ما درباره تشعشعات کمیته مشترکی داریم که این کمیته جلسات متعددی انجام می‌دهد و اگر لازم باشد در جلسات مختلف آیین‌نامه و مقررات لازم را تنظیم می‌کند، چرا که آنچه مربوط به سلامت مردم می‌شود وظیفه حاکمیت است که به‌طور دائم مورد نظارت و رصد قرار گیرد.