ندا لهردی: با گسترش و نفوذ بیشتر تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته در عرصه‌های مختلف، حالا زندگی روزمره همه ما هم تحت تاثیر دنیای دیجیتال قرار گرفته است. با این اوصاف است که این روزها شیوه ارتباطات ما، خرید و فروش، آموزش و... به شدت تحت تاثیر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته و مدرن‌تر شده است. درست به همین دلیل هم هست که حالا هوشمندها راهشان را به زندگی همه ما باز کرده‌اند و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. حالا دیگر تنها ابزارهای دیجیتال شخصی نیستند که هوشمند شده‌اند، بلکه خانه‌ها هم در صف هوشمند شدن قرار گرفته‌اند تا ما را به زندگی مدرن‌تر نزدیک کنند.

به این ترتیب است که انتظار می‌رود در تمام جهان خانه‌ها تا پنج سال آینده قابلیت‌های ارتباطی بیشتری پیدا کنند و به اصطلاح هوشمندتر شوند. خانه‌های هوشمند حالا دیگر چندان برای ما بیگانه نیستند و به تدریج جای خود را در جوامع مختلف باز می‌کنند. با این حال اما هنور تعداد زیادی از مردم در سرتاسر دنیا اطلاعات و آگاهی کافی درباره خانه‌های هوشمند و چگونگی عملکرد ابزارها و راهکارهای آن ندارند و به همین علت هم تقاضا برای سیستم‌های هوشمند خانگی به نهایت خودش نرسیده است.

با این همه اما روند آگاهی افراد در نقاط مختلف دنیا و سرعت پذیرش و به‌کارگیری این سیستم‌های هوشمند خانگی قابل قبول و خوب است و به همین دلیل هم هست که کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که این سیستم‌ها و ابزارهای خاص آنها تا دو سال آینده رواج بیشتری پیدا کنند و به اوج رشد خود برسند.

در جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence درباره خانه‌های هوشمند، نگاهی نزدیک به بازار جهانی سیستم‌های خانه هوشمند، پیش‌بینی میزان صادرات این سیستم‌ها و ابزارهای خاص آنها و البته رشد درآمد حاصل از فروش آنها در طول پنج سال آینده شده است. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقدند که بازار سیستم‌های هوشمند خانگی هنوز فرصت‌های زیادی برای رشد پیش روی خود دارند و در نهایت به مجموعه بزرگ اینترنت اشیا می‌پیوندند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که صادرات جهانی ابزارها و سیستم‌های هوشمند خانگی تا پنج سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه ۶۷درصدی رشد و افزایش پیدا می‌کند و در نهایت در سال ۲۰۱۹ به ۸/۱ میلیارد دستگاه خواهد رسید. سیستم‌های هوشمند خانگی شامل تمام لوازم خانگی هوشمند (مانند یخچال‌ها، لباسشویی‌ها و اجاق گازها)، سیستم‌های ایمنی و امنیتی (مانند حسگرهای مختلف با قابلیت اتصال اینترنتی، مانیتورها، دوربین‌ها و سیستم‌های هشدار) و تجهیزات انرژی (مانند ترموستات‌های هوشمند و سیستم‌های روشنایی هوشمند) هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که به‌طور کلی سیستم‌های خانگی هوشمند در سال‌جاری میلادی ۲۵ درصد از کل صادرات جهانی مربوط به اینترنت اشیا را به خود اختصاص می‌دهند و انتظار می‌رود این سهم در سال‌های آینده هم افزایش پیدا کرده و حتی در سال ۲۰۱۹ به ۲۷ درصد هم برسد.

علاوه‌بر اینها همزمان با رشد بازار و تقاضا برای خرید سیستم‌های خانگی هوشمند، میزان درآمد حاصل از فروش این سیستم‌ها هم افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود میزان درآمد حاصل از فروش سیستم‌های خانگی هوشمند در پایان سال ۲۰۱۴ به بیش از ۶۱ میلیارد دلار برسد. کارشناسان موسسه BI Intelligence انتظار دارند این رقم تا سال ۲۰۱۹ با متوسط نرخ رشد سالانه ۵۲ درصدی افزایش پیدا کرده و در نهایت به رقم ۴۹۰ میلیارد دلاربرسد.

در میان دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف مربوط به سیستم‌های خانگی هوشمند انتظار می‌رود تجهیزات هوشمند انرژی و سیستم‌های ایمنی و امنیت هوشمند شامل دستگاه‌هایی مانند ترموستات‌های هوشمند و حسگرهای تشخیص دود، بسیار زود فراگیر شده و در میان کاربران سرتاسر دنیا به محبوبیت برسند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که از میان کل صادرات جهانی سیستم‌های خانگی هوشمند به ترتیب تجهیزات هوشمند انرژی، سیستم‌های ایمنی و امنیت هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و سپس دیگر سیستم‌های هوشمند خانگی بیشترین سهم فروش بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

چهاردیواری‌های هوشمندتر و ایمن‌تر

چهاردیواری‌های هوشمندتر و ایمن‌تر