ایسنا: برای اینکه بتوانیم درک درستی از دنیای جدید آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس داشته باشیم باید در ابتدا به بررسی اصل و نسب آن بپردازیم آی‌فون اولیه در سال ۲۰۰۷، iOS را به مردم معرفی کرد و در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار شاهد انتشار دو مدل جداگانه از آن بودیم. اکنون پس از مدت‌ها حرف و حدیث، از جانشینان آی‌فون s۵ و آی‌فون c۵ پرده‌برداری شده است. این گوشی‌ها زبان طراحی و زیبایی‌شناسی جدیدی دارند که نشان‌دهنده طراحی فوق‌العاده اپل است. بگذارید به عقب برگردیم و طراحی گوشی‌های آی‌فون را از ابتدا تا کنون مرور کنیم.

آی‌فون - ۲۰۰۷

صحبت‌ها پیرامون آی‌فون از اواخر سال ۲۰۰۴ شروع شده بود تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۰۷ اولین آی‌فون وارد بازار شد.

یک قاب استیل لبه‌های صفحه نمایش ۵/۳ اینچی آن را در بر گرفته است. پشت گوشی متشکل از دو بخش است، یک پوشش آلومینیومی مشابه آنچه که در مک بوک‌ها دیده‌ایم و یک نوار پهن مشکی پلاستیکی که قسمت پایین و لبه زیرین را در بر گرفته است. متأسفانه جک صوتی ۵/۳ میلی‌متری این دستگاه فقط مختص هندزفری خود می‌باشد. در قسمت پایین دستگاه، بلندگوها در دو طرف محل اتصال شارژر قرار گرفته‌اند، جایی که در مدل‌های بعدی هم تغییر نکرد.

آی‌فون ۳G - سال ۲۰۰۸

در تابستان سال ۲۰۰۸، اپل این گوشی را با قیمت نسبتا پایین ۲۰۰ دلار معرفی کرد. دور صفحه نمایش با یک قاب نقره‌ای و پشت گوشی با یک پوشش پلاستیکی سیاه براق پوشیده شده است. اندازه صفحه نمایش همچنان ۵/۳ اینچ مانده است، اما پشت گوشی کمی منحنی‌تر شده است. در ضمن پورت صوتی بهینه شده و قابل اتصال به دستگاه‌های بیشتری است. این گوشی در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شد.

آی‌فون ۳GS - سال ۲۰۰۹

اگرچه در سال ۲۰۰۹ اپل با نسل سوم طراحی آی‌فون وارد بازار شد، اما آی‌فون جدید عملا تفاوت زیادی با آی‌فون‌ قبلی نداشت و با وجود تغییراتی که در داخل گوشی ایجاد شده بود، ظاهر آن بدون تغییر باقی ماند. همانند آی‌فون قبلی گزینه سفید آن نیز وجود داشت.

آی‌فون ۴ - سال ۲۰۱۰

آی‌فون ۴ با تغییرات قابل توجهی در سبک طراحی آی‌فون ظاهر شد. در این مدل جدید از پوشش پلاستیکی پشت و قاب نقره‌ای دور صفحه نمایش خبری نیست و دو طرف گوشی با صفحه‌ای شیشه‌ای پوشیده شده است و یک نوار استیل تمام لبه‌های گوشی را پوشانده است که این نوع طراحی در نسل‌های بعد هم دیده می‌شود.

دکمه تنظیم صدای آن به دو دکمه دایره‌ای تقسیم شده و برای اولین‌بار دوربین جلو در این گوشی کار گذاشته شده است.

آی‌فون ۴s - سال ۲۰۱۱

همانطور که آی‌فون ۳GS بهبود یافته آی‌فون ۳G بود این گوشی هم نسخه بهینه شده آی‌فون ۴ است. درست مانند آی‌فون ۴ سطح پشت و جلو این گوشی از شیشه یکپارچه ساخته شده است با همان قاب استیل که لبه‌های گوشی را در بر گرفته است. تغییر اصلی در اجزای داخلی و اضافه شدن دستیار صوتی اپل، «سیری» بود که برای اولین‌بار با این گوشی عرضه شد.

آی‌فون ۵ - سال ۲۰۱۲

این بار اپل برای لبه‌های آی‌فون مشکی از آلومینیوم مشکی استفاده کرد. این گوشی که طراحی آن تا حد زیادی مشابه آی‌فون ۴ است، از دید طراحی صنعتی و زیبایی شناسی یک جهش بزرگ به شمار می‌آید. آی‌فون ۵ نازک‌تر و سبک‌تر از آی‌فون ۴ است. پشت گوشی با آلومینیوم مات پوشانده شده و تنها دو قسمت کوچک در بالا و پایین شیشه‌ای است.

آی‌فون ۵ از نسل چهارم شبکه تلفن همراه پشتیبانی می‌کند. این گوشی نسبت به آی‌فون ۴ بلندتر است.

آی‌فون ۵s - سال ۲۰۱۳

آی‌فون ۵s نیز شباهت زیادی به آی‌فون ۵ دارد؛ همان‌گونه که آی‌فون ۴s به آی‌فون ۴ و آی‌فون ۳GS به آی‌فون ۳G شباهت داشت. آی‌فون ۵s با رنگ طلایی نیز وارد بازار شد مخصوص کسانی که به رنگ سفید جلو گوشی علاقه داشتند. حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون حسگر اثر انگشت این مدل که در زیر دکمه هوم قرار گرفته‌بود، وجود داشت. همچنین فلش دوربین در این گوشی از دو ال.ای.دی تشکیل شده است.

آی‌فون ۵c - سال ۲۰۱۳

اپل برای اولین بار همزمان دو مدل آی‌فون را راهی بازار کرد. همراه با آی‌فون ۵s با بدنه‌ آلومینیومی، آی‌فون c۵ با بدنه‌های رنگارنگ و (تقریبا) ارزان‌قیمت را به مردم معرفی کرد، چیزی که تا حد زیادی مشابه آی‌فون ۴s بود، اما در رنگ‌های سبز، آبی، زرد، صورتی و سفید. آی‌فون ۵c با بدنه‌های رنگارنگ که از یک پلی‌کربنات براق ساخته شده است، بعد از آی‌فون ۳GS اولین گوشی اپل بود که در بدنه آن از یک ماده پلاستیکی استفاده می‌شد. حسگر اثر انگشت در این مدل وجود ندارد و فقط مختص مدل گران‌تر است. رنگ دکمه‌های کنترل صدا (که در این مدل برخلاف آی‌فون ۴s دایره نیستند و کشیده‌اند) همرنگ بدنه است.

آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس - سال ۲۰۱۴

تکرار شاهکاری همانند سال گذشته! بار دیگر اپل دو آی‌فون جدید را به‌طور همزمان معرفی کرد. هر دو مدل به شکل قابل توجهی نازک‌تر هستند. در این مدل به جای نوار مستطیل شکلی که لبه‌های گوشی‌های آی‌فون ۵ و آی‌فون ۵s را در برگرفته بود، از یک قاب فلزی گرد شبیه به آنچه در آی‌پدهای امروزی دیده می‌شود، استفاده شده است. این دو مدل جدید به جز اندازه، تفاوت ظاهری با هم ندارد. آی‌فون ۶ با صفحه نمایش ۷/۴ اینچی و آی‌فون ۶ پلاس با صفحه نمایش ۵/۵ اینچی به بازار عرضه شد. مانند آی‌فون ۵s این مدل‌ها نیز در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و طلایی عرضه می‌شود. دکمه‌های دایره‌ای شکل کنترل صدا به دکمه‌هایی باریک با لبه‌های گرد تغییر شکل داده‌اند. حلقه حسگر اثر انگشت همچنان دور دکمه هوم وجود دارد و برای باز کردن قفل گوشی و خرید اینترنتی از فروشگاه اپل به کاربر کمک می‌کند.