ثروت زوکربرگ در یک سال دوبرابر شد

آی‌تی ایران: از یک سال قبل تاکنون مارک زوکربرگ توانسته هم از افت اولیه ورود به بورس (در سال ۲۰۱۲) رهایی پیدا کند و هم ثروت خود را از ۱۵ میلیارد دلار به ۳۴ میلیارد دلار برساند. بر‌اساس لیست جدید ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی زوکربرگ پردرآمدترین آمریکایی در این یک سال بوده است. ثروت مارک زوکربرگ در واقع طی دو سال گذشته سه‌برابر شده است. زوکربرگ هم‌اکنون سومین ثروتمند صنعت تکنولوژی در آمریکا است (سال گذشته او در جایگاه ششم قرار داشت) و یازدهمین ثروتمند کل آمریکا است.

بیل گیتس با ۸۱ میلیارد دلار همچنان درصدر این لیست قرار دارد. لری الیسون با ۵۰ میلیارد دلار دوم است. زوکربرگ با ۳۴ میلیارد دلار سوم و لری پیچ با ۳۱ میلیارد دلار چهارم است. سرگئی برین، جف بزوس، استیو بالمر، مایکل دل، چارلز ارگان و پل آلن رتبه‌های دیگر لیست ثروتمندترین مردان تکنولوژی را در اختیار دارند. در واقع این لیست چندان تغییری نکرده است و بیل‌گیتس هم عنوان ثروتمندترین فرد صنعت تکنولوژی و هم ثروتمندترین آمریکایی را در اختیار دارد. در همین حال از بین ۵۲ میلیاردر حاضر در لیست فقط سه نفره که در صنعت تکنولوژی فعالیت می‌کنند دچار کاهش ثروت شده‌اند.

پیرامیدیار، بنیان‌گذار eBay و رید هافمن بنیان‌گذار لینکدین هر دو ۳۰۰ میلیون دلار از ثروتشان را در این یک سال از دست داده‌اند و اریک لفکوفسکی مدیر شرکت گروپون هم حدود ۲۰۰ میلیون کاهش ثروت داشته است.

در میان کارآفرینانی که امسال به جمع ۴۰۰ ثروتمند فوربس اضافه شده‌اند می‌توان به بنیان‌گذاران واتس‌اپ یعنی جان کوم و برایان اکتون اشاره کرد که پس از خرید ۱۹میلیاردی شرکتشان توسط فیس‌بوک وارد جهان ثروتمندان شده‌اند. همچنین اوان ویلیامز بنیان‌گذار توییتر هم پس از عرضه سهام آن به باشگاه میلیاردرها پیوسته است.