10 میلیون گوشی بی‌استفاده در فنلاند

موبنا: تحقیقات نشان داده که حدود ۱۰ میلیون دستگاه گوشی بلااستفاده در خانه‏ مردم فنلاند وجود دارد. ‏بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده کمتر از ۱۵ درصد مردم در کشور فنلاند گوشی‏های قدیمی خود را بازیافت می‏کنند. سالانه بیش از ۵/۱ میلیون گوشی توسط مردم در فنلاند خریداری می‏شود، اما فقط ۲۰۰ هزار دستگاه آن به مراکز بازیافت تحویل داده می‏شود. گزارش‏ها حاکی است که مردم فنلاند گوشی‏های قدیمی‏شان را به دلایل احساسی در قفسه‏ و کمد نگهداری می‏‏کنند.

بر این اساس گفته می‏شود که هر خانواده در کشور فنلاند ممکن است بیش از ۱۰ دستگاه گوشی کهنه داشته باشد.

هنگامی که مردم فنلاند با سایر کشورهای اروپایی مقایسه می‏شوند، این افراد در زمینه بازیافت گوشی‏های موبایل اصلا فعال نیستند. فنلاندی‏ها نه تنها گوشی‏های موبایل، بلکه در زمینه لپ‏تاپ و تبلت هم همین مشکل را دارند.

این در حالی است که مایکروسافت تخمین زده تقریبا همه گوشی‌های فروخته شده در اروپا بازیافت می‏شوند.

گزارش‏ها حاکی است که ترس از دست رفتن اطلاعات امنیتی دلیلی برای نگه داشتن گوشی‏های موبایل توسط فنلاندی‏ها نیست، بلکه مردم این کشور بیشتر در این زمینه غفلت می‏کنند و تنبل هستند. فروشندگان تلفن همراه و تولیدکنندگان، تلفن‏های قدیمی را به‌دلیل مواد خام با ارزش موجود در آنها دوست دارند. غیر از مس، بیش از ۱۰ فلز مختلف در ساخت یک تلفن همراه استفاده می‏شود و این دستگاه‏ها حاوی مقادیری از فلزات گرانبها مانند طلا و پالادیوم هستند.