دنیای اقتصاد: جمع بزرگی از مشتاقان گوشی‌های جدید اپل در سراسر جهان جلوی فروشگاه‌ها صف بستند تا نخستین کسانی باشند که آی‌فون ۶ و «آی‌فون ۶ پلاس» را در دست می‌گیرند. از سیدنی تا لندن و از سنگاپور تا نیویورک علاقه‌مندان به این گوشی ساعت‌ها و بعضا روزها در صف ایستاده بودند. در ایران هم گفته می‌شود که امروز نخستین گوشی‌های آی‌فون ۶ وارد بازار می‌شوند. گفته می‌شود قیمت پیش‌فروش این‌ گوشی‌ها به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

فروش محصولات جدید اپل در سراسر جهان آغاز شد

هجوم و هیجان برای خرید آی‌فون

در بسیاری از کشورها مردم از روزها و ساعت‏ها قبل از فروش آی‌فون در صف ایستاده‏ بودند

دنیای اقتصاد: با آغاز فروش جهانی آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس فروشگاه‏های اپل در سراسر جهان شاهد صف عظیم مشتاقان خرید این گوشی جدید اپل بود. در بسیاری از شهرها مردم از شب قبل منتظر بازگشایی فروشگاه‏ها بودند و همچون سنت همه ساله نخستین کسانی که موفق به ورود به فروشگاه می‏شدند در تونلی از کارکنان فروشگاه اپل مورد تشویق قرار می‏گرفتند. کارکنان فروشگاه اپل در هنگام ایجاد تونل خوشامد، با شمارش اعداد آغاز فروش را با هیجان به همه اعلام می‏کردند.

مدل تجاری که استیو جابز در شرکت اپل پایه‌گذاری کرده امسال نیز همچون سال‏های قبل و البته پرشورتر برگزار شد. اینکه مردم برای محصولی گران قیمت پول بپردازند و سپس در هنگام خروج از فروشگاه آن را بسان کسب موفقیتی بالا بگیرند و دیگران تشویقش کنند شاید فقط هنر اپل است. در بسیاری از شهرهای آمریکا و اروپا اساسا ایستادن در صف برای خرید یک محصول موضوعی نادر است.

هیجان رسانه ‏ای

آغاز فروش گوشی‏های اپل مورد توجه بسیاری از رسانه‏ها قرار گرفته بود و بسیاری از شبکه‏های تلویزیونی با حضور در مقابل فروشگاه‏های اپل از صف خرید گزارش تهیه می‏کردند و با خریداران به گفت‌و‌گو می‏پرداختند. تیم کوک مدیرعامل اپل با حضور در فروشگاه اپل در پائولو آلتو در نزدیکی دفتر مرکزی اپل با خریداران اپل به گفت‌وگو پرداخت و با آنها عکس سلفی گرفت. در سیدنی که به دلیل اختلاف زمانی جزو نخستین‏ شهرهایی بود که فروش گوشی جدید اپل در آن آغاز شد صف بزرگی از مشتاقان جلوی فروشگاه اپل که در یکی از شلوغ‏ترین بخش‏های شهر قرار داشت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. در همین شهر یکی از خریداران بدشانس در هنگام باز کردن جعبه و نشان دادن آی‌فون ۶ به مجری تلویزیون استرالیا دستگاه از روی دستش به روی زمین پرت شد که آه حاضران را به دنبال داشت. این فیلم بارها از همه شبکه‏های تلویزیونی پخش شد و البته گفته شد که دستگاه این خریدار بد شانس آسیب ندیده است. در همین شهر نخستین شخصی که آی‌فون را خریداری کرده بود ۱۰ روز را در صف گذرانده بود.

در همین حال با توجه به حضور رسانه‏ها نخستین افرادی که موفق به خرید آی‌فون می‏شدند با مصاحبه‏ها و توجه رسانه‏ها مواجه می‏شدند. در لندن و در فروشگاه اپل کاونت گاردن گروه بزرگی از مردم صف طویلی را تشکیل دادند. نخستین شخصی که از این فروشگاه آی‌فون جدید را خریداری کرده بود به درخواست عکاسان بارها مسیر خروج از فروشگاه را تکرار کرد.

در سنگاپور و در مقایسه با سال گذشته صف بسیار بزرگ‌تری در مقابل فروشگاه Nubox جمع شده بودند و در روز نخست به همه آنها محصول جدید اپل نرسیده بود.

در منهتن نیویورک و در فروشگاه مشهور شیشه‏ای اپل در این منطقه اوضاع از این هم فراتر بود. مون و جیسون دو کارمند شرکت ویدئو مدسین نفرات اول صف بودند. آنها به دو نفر نخست صف ۲۵۰۰ دلار داده بودند تا بتوانند جای آنها را به دست بیاورند. با این حال این دو نخستین نفراتی نبودند که با آی‌فون از فروشگاه اپل خارج شدند. در همین حال صف خریداران آی‌فون در این شهر تا یک بلوک امتداد پیدا کرده بود که به گفته پلیس نیویورک حتی از صف خرید آی‌فون ۱ هم بلندتر بوده است. با آغاز فروش آی‌فون در اپل استور منهتن کارمندان این فروشگاه صف بلندی را برای خوشامدگویی به خریداران آی‌فون تشکیل داده بودند. فرد نخست مانند یک شخصیت مشهور از فروشگاه خارج و مورد مصاحبه و توجه رسانه‏ها قرار گرفت. در سانفرانسیسکو دو نفر نخست صف خرید اپل بیش از سه روز را در صف گذرانده بودند. این دو خانم حاضر به گفتن نام خود به رسانه‏ها نشدند. یکی از نکات جالب توجه در صف خرید در سانفرانسیسکو حضور یک روبات بود که از طرف فردی در سوئیس هدایت می‏شد. این فرد سوئیسی از طریق آی‌پدی که جای سر این روبات قرار داشت با دیگر افراد در صف ارتباط تصویری و صوتی برقرار می‏کرد. در پائولو آلتو مردمی که در صف خرید آی‌فون بودند تیم کوک را در حال بازکردن در فروشگاه دیدند و این باعث هیجان زده شدن و تشویق کوک شد. بسیاری از آنان با مدیرعامل عکس سلفی گرفتند. از طرف دیگر در فضای اینترنت مخالفان آی‌فون و اپل هم بیکار ننشستند. بسیاری از آنها همزمان با انتشار اخبار تشکیل صف‏های طویل، به مسخره کردن آی‌فون و امکانات آن پرداختند. بسیاری از انتقادها در مورد باتری و سایز این گوشی مطرح شده است.

تست‏های متعدد

از طرف دیگر همزمان با عرضه آی‌فون ۶ و ۶ پلاس تست‏های مربوط به مقاومت این گوشی دربرابر ضربه هم در اینترنت منتشر شد. از روز جمعه که این گوشی با سروصدای زیاد وارد بازار شد کلیپ‏های متعددی از تست این گوشی روی اینترنت منتشر شده که میزان مقاومت آن را در برابر ضربه نشان می‏دهد. به سنت همه ساله بخش قابل توجهی از این تست‏ها که به تخریب گوشی موبایل می‏انجامد هم مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در یکی از این تست‏ها افتادن آی‌فون ۶ با قاب سیلیکونی، قاب چرمی از فاصله جیب شخص، سر شخص و سه متری مورد آزمایش قرار گرفت. نتیجه این آزمایش‏ها که به شکستن شیشه یکی از دستگاه‏ها منجر شد نشان داد که قاب سیلیکونی مقاومت بهتری نسبت به قاب چرمی در برابر افتادن دارد. در همین حال در بعضی از تست‏ها نیز آی‌فون را بدون قاب روی زمین پرت می‏کردند. در یکی از این تست‏ها که مربوط به مقایسه مقاومت آی‌فون ۶ و ۶ پلاس می‏شد هر دو آی‌فون بدون قاب محافظ از پشت، کناره و روی شیشه به زمین پرتاب شدند که نتیجه مشخص بود : شکستن شیشه هر دو گوشی.

هجوم و هیجان برای آی‌فون6