الگوریتم جدید گوگل که مانند انسان‌ها می‌بیند

ایسنا: تیمی از محققان گوگل، الگوریتم شناسایی و گروه‌بندی تصویری پیشرفته‌ای ابداع کرده‌اند که قدرت تشخیص آن دو برابر بیشتر از برنامه‌های پیشین است. انسان‌ها قادر به تشخیص آسان اجسام مختلف هستند اما این امر برای رایانه‌ها تاکنون کاری دشوار بوده است. با این حال، الگوریتم جدید که GoogLeNet نام دارد، در مکان‌یابی و تشخیص‌ اندازه‌های مختلف اشیا در یک تصویر بسیار دقیق عمل می‌کند و می‌تواند تمامی اجسام و مکان‌ آنها را در یک عکس شناسایی کند. گوگل این نرم‌افزار را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده تا با کمک آنها دقت الگوریتم را افزایش دهد و در آینده بتواند از آن برای ارتقای جست‌وجوهای تصویری موتور خود استفاده کند.

این نرم‌افزار به تازگی در «رقابت تشخیص بصری در مقیاس بزرگ ImageNet» مقام نخست را از آن خود کرده است. این رقابت آکادمیک سالانه برای آزمایش فناوری‌های درک تصویر و تشخیص اشیا در تصاویر و همچنین مکان‌یابی جای آنها برگزار می‌شود.

رقابت مزبور دارای سه بخش گروه‌بندی، گروه‌بندی به همراه مکان‌یابی و شناسایی است. این چالش همچنین شامل تشخیص اشیای ریزی است که شناسایی و مکا‌ن‌یابی آنها حتی برای چشم انسان نیز دشوار است. افزون بر این، این الگوریتم‌های شرکت‌کننده باید یک صحنه پیچیده را از طریق مکان‌یابی دقیق و شناسایی تمامی اشیای موجود در تصویر توصیف کنند.