ثبت رکوردی جدید در حوزه ذخیره‏سازی اطلاعات

محققان با استفاده از نانوذرات فریت‌باریم موفق به ذخیره‏سازی ۹/۸۵ میلیارد بیت اطلاعات در هر اینچ مربع شدند. به گزارش «ایسنا»، شرکت فوجی‏فیلم در یک همکاری مشترک با شرکت آی‏بی‏ام موفق به ثبت رکورد جدیدی در تولید حافظه‏ها شده است. این شرکت با استفاده از فناوری انحصاری و به‌کارگیری نانوذرات فریت‏باریم موفق به ذخیره‏سازی ۹/۸۵ میلیارد بیت در هر اینچ مربع شده که بالاترین دانسیته ذخیره‏سازی اطلاعات است. با این روش می‏توان روی کارتریج‏های استاندارد LTO اطلاعاتی برابر ۱۵۴ ترابایت را ذخیره‏سازی کرد. این رقم ۶۲ برابر بیشتر از ظرفیت کارتریج‏های استاندارد موجود در بازار است. این دستاورد جدید ماحصل ترکیب فناوری NANOCUBIC™ فوجی‏فیلم و فناوری پیشرفته ذخیره‏سازی آی‏بی‏ام است. پیتر فالبر مدیرعامل شرکت فوجی‏فیلم می‏گوید: رسیدن به این سطح چینش اطلاعات پیشرفت بزرگی در حوزه ذخیره‏سازی اطلاعات است. ما در این همکاری مشترک با آی‏بی‏ام توانستیم این دانسیته اطلاعات را روی نوار ایجاد کنیم؛ این کار با سرعت بالا و هزینه کم قابل انجام است.

در تحقیقات فوجی‏فیلم، این گروه به دنبال کاهش ابعاد ذرات مغناطیسی و افزایش پایداری حرارتی آنها بوده است. NANOCUBIC™ نانوذرات مغناطیسی فریت باریم است که ابعاد آنها به شدت کاهش یافته است. این کاهش اندازه برای رسیدن به دانسیته ذخیره‏سازی بالا ضروری است. همچنین پایداری حرارتی بالا موجب می‏شود تا این نانوذرات در درازمدت نیز دوام داشته باشند.

از آنجا که زبری سطح نوار به‌صورت مستقیم با نسبت سیگنال به نویز رابطه دارد و کیفیت خروجی سیستم را تحت تاثیر قرار می‏دهد، NANOCUBIC™ می‏تواند زبری سطح نوار را کنترل کند. از سوی دیگر نانوذرات فریت باریم که به صورت عمودی رشد یافته‏اند، می‏توانند سیگنال‏هایی با کیفیت بالا در محدوده وسیعی از فرکانس‏ها ایجاد کنند.

این گروه روشی برای سنتز نانوذرات منفرد فریت باریم ارائه کردند. در این روش ذرات بدون مجتمع شدن و به صورت یکنواخت تولید می‏شوند. این روش موجب می‏شود تا نسبت سیگنال به نویز بهبود یافته و نیاز به ابزارهای گران‌قیمت نظیر دستگاه‏های پوشش‏دهی از بین برود.

در ۱۰ سال گذشته این سومین بار است که همکاری مشترک فوجی‏فیلم و آی‏بی‏ام موجب رسیدن به یک دستاورد بزرگ می‏شود. از سال ۲۰۰۰، شرکت فوجی‏فیلم به یکی از پیشروان اصلی در حوزه تولید نوارهای ذخیره‏سازی اطلاعات تبدیل شده است.