پوست اندازی بزرگ در مایکروسافت

از این پس مایکروسافت روی موبایل و خدمات ابری تمرکز خواهد داشت و سیستم‌عامل ویندوز برای این شرکت اولویت ندارد دنیای اقتصاد: این روزها خبرهای مختلفی در‌خصوص سرویس‌های مختلف شرکت مایکروسافت شنیده می‌شود. از جمله این خبرها می‌توان به پایان عمر برخی از محصولات محبوب این شرکت مثل ویندوز ۷، آفیس ۲۰۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۰۸ اشاره کرد. براساس اعلام شرکت مایکروسافت عمر این محصولات محبوب در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ به پایان خواهد رسید و این شرکت از این تاریخ به بعد پشتیبانی کمتری از این محصولات خواهد کرد.

اما این خبرها به معنی پایان تحول در این شرکت نیست؛ چرا که روز گذشته ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت و جانشین استیوبالمر، ایمیلی را به کارمندان مایکروسافت ارسال کرده و در آن از برنامه‌های شرکت در سال جدید مالی سخن گفته است. او از تغییر شکل هسته‌ اصلی مایکروسافت صحبت کرده و اعلام کرده که تفکر کاملا متفاوتی نسبت به بالمر در پیش گرفته است. استیو بالمر مدیرعامل چندین و چند ساله مایکروسافت که چند ماه پیش و پس از فشار هیات‌مدیره این شرکت، جای خود را به ساتیا نادلا داد، بر این باور بود که مایکروسافت باید روی ابزارها و سرویس‌ها تمرکز ویژه داشته باشد، اما گویا ساتیا نادلا کاملا برعکس او فکر می‌کند. نادلا هرچند قبول دارد که ابزارها و سرویس‌ها مفید هستند، اما مایکروسافت نیاز به یک استراتژی خاص و منحصربه‌فرد دارد. از نظر او، این استراتژی منحصربه‌فرد، تمرکز ویژه‌ای روی موبایل و فضای ابری است.

تمرکز روی پلت‌فرم‌های جدید

درحالی‌که ۱۰ روز به آغاز سال مالی ۲۰۱۵ مایکروسافت باقی مانده، ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، مدعی شده این شرکت درصدد ایجاد تحولات بسیار گسترده‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از زد دی نت، وی در ایمیلی که برای همه کارکنان این شرکت ارسال کرده، مدعی شده که از این پس بهره‌وری در این شرکت به شیوه‌ای نو بازتعریف می‌شود و این امر بر تمامی کارکنان، برنامه نویسان و خدمات این شرکت تاثیر شگرفی خواهد گذاشت. بر همین اساس مایکروسافت روی پلت‌فرم‌های جدیدی متمرکز شده و دیگر قصد ندارد تمام انرژی خود را برای به روزکردن نرم‌افزارهای رایانه‌های شخصی و ارائه خدمات مرتبط با آن صرف کند. در مقابل آنچه مایکروسافت در گام نخست روی آن متمرکز می‌شود، خدمات همراه و سپس سرویس‌های ابری خواهد بود. هدف از این کار بازتعریف بهره‌وری است تا تمامی افراد و سازمان‌ها توانمندی بیشتری برای پیشبرد امور خود داشته باشند. به گفته وی از این به بعد نرم‌افزار برای مایکروسافت تنها به معنای مجموعه آفیس نخواهد بود؛ بنابراین این شرکت از این پس به ارائه خدمات و نرم‌افزارهای تحلیلی، ابزار توسعه و برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای ترجمه و... هم توجه خواهد داشت. عرضه مترجم برای نرم‌افزار اسکایپ، دستیار شخصی همراه کورتانا، سرویس آموزش ماشینی AzureML و... نمونه‌هایی از نرم‌افزارها و خدماتی است که قرار است بهره‌وری را توسط مایکروسافت بازتعریف کنند. نادلا همچنین به این نکته اشاره کرده که برای مایکروسافت پلت‌فرم دیگر صرفا سیستم عامل ویندوز نیست و حتی از این پس ویندوز برای مایکروسافت در اولویت هم قرار ندارد؛ بنابراین این شرکت نرم‌افزارها و خدماتی را طراحی خواهد کرد که با اکثر سیستم عامل‌های محبوب همراه سازگار خواهند بود. در استراتژی جدید مایکروسافت کنسول‌های بازی هم نقش بسیار مهمی دارند. از همین رو برای کنسول بازی Xbox نقش اساسی در نظر گرفته شده است. او در صحبت‌های خود به ایکس‌باکس بالیده و از آن به عنوان یک نوآوری برجسته در بین خانواده محصولات مایکروسافت یاد کرده است. در بخشی از ایمیل وی در خصوص Xbox آمده است: یکی از مهم‌ترین تولیدات مایکروسافت برای مشتریان است و سرویس‌ها و خدمات آن رو به گسترش است. این محصول و خدمات مرتبط با آن، طرفداران زیادی دارد و ما از بسیاری فناوری‌ها که از تلاش‌هایمان در حوزه بازی نشأت گرفته بهره‌مند شده‌ایم. ارتقای گرافیک ویندوز، فناوری تشخیص صدا در اسکایپ، فناوری دوربین کینکت، ارتقای خدمات کلودآزور همگی مدیون همین مساله هستند. ما در آینده برای افزایش تعداد علاقه‌مندان و کاربران Xbox تلاش خواهیم کرد.

تحول فرهنگ کاری

نادلا از تغییر شکل محصولات مختلف مایکروسافت و تغییر روند مهندسی این محصولات گفته است. «وسواس روی مشتری، اطلاعات محوری، سرعت‌گرایی و تمرکز روی کیفیت» اینها عباراتی هستند که نادلا در نامه خود به کارمندان مایکروسافت ذکر کرده است. بخشی از تلاش نادلا منجر به حذف برخی از روندهای کاری و همچنین تمرکز کمتر روی کارمندان برای تصمیمات خواهد بود. بخش بعدی مربوط به بهبود آموزش و سرمایه‌گذاری روی اطلاعات و به‌کار‌گیری دانش در هر کدام از بخش‌های مهندسی است. نادلا امیدوار است با به‌کارگیری این موارد بتواند به روندهای مهندسی نرم‌افزار در مایکروسافت سرعت بخشد و همچنان کیفیت کار را حفظ کند.

مایکروسافت مجبور است تا توسعه نرم‌افزاری خود را سرعت بخشد؛ چرا که رقیب اصلی این شرکت در زمینه تولید نرم‌افزار، گوگلی است که با سرعتی وصف‌نشدنی در حال توسعه محصولات خود است.

نادلا در انتهای نامه خود، کارمندان مایکروسافت را تشویق کرده تا برای ساخت فرهنگ جدید سازمان و آینده مایکروسافت به او کمک کنند. او گفته است برای رسیدن به فرهنگ جدید از هیچ‌کاری اجتناب نخواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید این استراتژی‌ها به چه شکلی عملی خواهند شد و تاثیر آنها در محصولات آینده مایکروسافت چگونه خواهد بود و چه کسانی از لیست کارمندان مایکروسافت حذف خواهند شد تا سازمان به سمت فرهنگ جدید گام بردارد.