۸۰ درصد از برنامه‏های فروشگاه اپل دانلود نمی‏شوند

دنیای‌اقتصاد: فروشگاه نرم‏افزاری اپل یکی از الهام‏بخش‏ترین نوآوری‏های تکنولوژی طی سال‏های اخیر بوده و بسیاری از شرکت‏های دیگر از جمله گوگل دنباله‌رو اپل در این زمینه بوده‌اند. مدیران اپل در تمام این سال‏ها تعداد اپلیکیشن‏های ثبت‌شده در این فروشگاه را یکی از مهم‌ترین شاخص‏های موفقیت خود ارزیابی کرده‏اند اما حالا یک گزارش جدید نشان می‏دهد حدود ۸۰ درصد از اپلیکیشن‏های موجود در فروشگاه اپل عملا فراموش شده و مرده‏اند، چراکه دیگر دانلود نمی‏شوند. فروشگاه نرم‏افزاری اپل پنج‏شنبه گذشته در حالی تولد ۶ سالگی خود را جشن گرفت که طی این سال‏ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت اپل قلمداد شده است. اپل اعلام کرده از آغاز راه‏اندازی این فروشگاه تاکنون ۷۵ میلیارد بار اپلیکیشن از این فروشگاه‏ نرم‏افزاری دانلود شده است که این مقدار ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای سازندگان یا برنامه‏نویسانش به همراه داشته است.

براساس گزارش جدید شرکت تحلیلگر Adjust که در مورد طول عمر اپلیکیشن‏ها در این فروشگاه نرم‏افزاری تهیه شده است نزدیک به ۸۰ درصد از ۲/۱ میلیون اپلیکیشنی که هم‌اکنون در فروشگاه نرم‏افزاری اپل در دسترس است، عملا دانلود نمی‏شوند یا به‌ندرت دانلود می‏شوند.

شرکت Adjust از عنوان «اپلیکیشن‏های زامبی» برای توصیف این گروه از برنامه‏ها استفاده می‏کند. این برنامه‏ها عملا در لیست نخست فروشگاه اپل قرار نمی‏گیرند و عملا هیچ توجهی برنمی‏انگیزند.

آمار ۸۰ درصد اپلیکیشن‏های مرده به نظر بسیار بالا است و واقعیت این است که دانلود پایین نرم‏افزارها در فروشگاه‏های نرم‏افزاری معضل عمده امروز برنامه‏نویسان است.

هر ماه حدود ۶۰ هزار اپلیکیشن جدید به فروشگاه‏ نرم‏افزاری اپل افزوده می‌شود که کار را برای محبوب نگاه داشتن اپلیکیشن‏ها بسیار سخت می‏کند به طوری که بر اساس گزارش Adjust تنها یکی از هر پنج اپلیکیشن در ماه ژوئن گذشته دیده شده‏ یا دانلود شده‏اند. در واقع به گفته Adjust سایر اپلیکیشن‌ها در طول این یک ماه حتی یک بار هم در لیست ۳۹ هزارتایی برترین‏های اپل‏استور قرار نگرفته‏اند.

خود اپل از یک رنکینگ یا درجه‏بندی ۳۹ هزارتایی برای مشاهده محبوبیت اپلیکیشن‏ها استفاده می‏کند. این برنامه‏ها در رده‏بندی‏های مختلفی قرار می‏گیرند. تا پیش از این اپل ۳۵۰ اپلیکیشن محبوب را در هر رده‏بندی قرار می‏داد اما به تازگی صرفا ۱۵۰ اپلیکیشن محبوب‏تر را لیست می‏کند که این موضوع کار را برای برنامه‏نویسان سخت‏تر کرده است.

این گزارش همچنین نشان می‏دهد حدود ۲۱ درصد از برنامه‏هایی که طی یک سال گذشته وارد فروشگاه اپل شده‏اند عملا مرده‏اند و دیگر وجود ندارند. دلیل این موضوع می‏تواند نقض قوانین اپل یا حذف آن توسط خود برنامه‏نویسان باشد. عمده برنامه‏های مرده مربوط به رده‏بندی «کتاب» با ۲۷ درصد، سرگرمی با ۲۵ درصد و سپس ابزارها با ۲۵ درصد است.

به گفته Adjust تعداد اپلیکیشن‏های زامبی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ نسبت به ماه قبل افزایش پنج درصدی داشته که نشان‌دهنده افزایش برنامه‏هایی است که دیگر مورد استفاده و دانلود قرار نمی‏گیرند. به‌رغم این موضوع براساس همین گزارش اپل‌استور همچنان در حال گسترش است. این افزایش به خصوص در زمینه اپلیکیشن‏های مختص آی‌فون دیده می‏شود در حالی که اپلیکیشن‏های اختصاصی آی‏پد از اواسط سال ۲۰۱۱ تاکنون چندان تغییری نکرده‏اند. در همین حال اعلام شده بازی‏ها بهترین اپلیکیشن‏ها را در فروشگاه اپل دارند و برندگان اصلی واقعی هم شرکت‌ها و برنامه‏نویسان پشت اپلیکیشن‏های بازی هستند.

۸۰ درصد از برنامه‏های فروشگاه اپل دانلود نمی‏شوند