پدر اینترنت به ایران می‌آید - ۷ تیر ۹۳

دنیای‌اقتصاد: سر وینتون سرف که از او با عنوان پدر اینترنت یاد می‌شود، برای حضور در اجلاس بین‌المللی Persian ICT Week به ایران می‌آید. در نخستین هفته فناوری پارسی‌زبانان یا Persian ICT Week اجلاسی دوروزه با همین نام و با موضوع کلی «اینترنت، پیشران توسعه اقتصادی» برپا می‌شود. این اجلاس که ۸ و ۹ شهریور ماه امسال (۳۰ و ۳۱ آگوست ۲۰۱۴) در محل سالن اجلاس سران تهران و با حضور نمایندگان و وزرای کشورهای منطقه و مقامات دولتی و خصوصی کشورمان برگزار می‌شود، گامی در جهت گسترش حضور و تاثیرگذاری خط و زبان فارسی در اینترنت است. وینتون سرف یک متخصص کامپیوتر آمریکایی است که به همراه باب کان به عنوان پدران اینترنت شناخته می‌شوند. این دو، بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ در دانشگاه استنفورد آمریکا، پروتکل TCP/IP را که به موجب آن انتقال اطلاعات بین کامپیوترهای موجود در یک شبکه فراهم می‌شد، پایه‌گذاری کردند.

او موفق به دریافت دیپلم‌های افتخار و جوایز بسیاری از جمله مدال ملی فناوری و نوآوری ایالات متحده، جایزه تورینگ و مدال آزادی رئیس جمهوری آمریکا شده است.

علاوه‌ بر وینتون سرف، فادی شهاده (Fadi Chehade) مدیرعامل آیکان (مسوول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت) نیز در Persian ICT Week حضور و سخنرانی خواهد داشت.

در هفته فناوری پارسی‌زبانان علاوه‌بر اجلاس بین‌المللی به همین نام، نخستین اجلاس مجمع راهبردی اینترنت پارسی‌زبانان و نخستین برنامه چالش فناورانه

(Innovation Challenge) نیز برپا می‌شود.