جام‌جهانی 2014 بهانه‌ای برای تهدیدات سایبری

خبرگزاری فارس: شرکت امنیتی ترند میکرو، عرضه‌کننده محصولات آنتی‌ویروس نسبت به رشد تهدیدات سایبری، ویروس‌ها، تروجان‌ها و بدافزارهای مرتبط با جام جهانی هشدار داد و کاربران را به نصب نرم‌افزارهای امنیتی معتبر تشویق کرد. به‌زودی جام جهانی فوتبال در کشور برزیل آغاز می‌شود و ده‌ها میلیون نفر اخبار آن را از طریق رسانه‌ها و مخصوصا شبکه جهانی اینترنت پیگیری خواهند کرد.

شروع جام جهانی بهانه‌ای است که خلافکاران و سارقان سایبری با استفاده از علاقه‌مندی کاربران آنها را به وسیله هرزنامه‌ها، ویروس‌ها، لینک‌های آلوده و بدافزارها آماج حملات خود قرار دهند و استفاده از آنتی ویروس‌های معتبر بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شناسایی و مقابله با این خطرات سایبری است. برای نمونه ترند میکرو از شناسایی یک صفحه اینترنتی آلوده خبر داد که از طریق هرزنامه برای کاربران ارسال شده بود.

ویروس BKDR_BLADABIN.AB قادر به سرقت اطلاعات حساس قربانی بود و این قابلیت را دارد که خلافکاران سایبری از دور فرامین دیگری را به آن ارسال کنند. همچنین محققان ترند میکرو هشدار دادند مراقب وب‌سایت‌های کلاهبرداری باشید. برای نمونه فقط وب سایت رسمی فیفا اجازه فروش بلیت‌های جام جهانی را دارد و کاربران از مراجعه به دیگر وب‌سایت‌ها برای خرید بلیت جدا خودداری کنند.

در این بین وب‌سایت‌های جعلی مشاهده شده‌اند که بلیت‌های جام‌جهانی را حتی تا ۴ هزار برابر گران‌تر از وب‌سایت رسمی فیفا عرضه می‌کنند. ترند میکرو نمونه آن را شخصی معرفی می‌کند که برای بازی آلمان - پرتغال مبلغ ۴ هزار دلار پرداخت کرده و تاکنون بلیتی به دستش نرسیده است.

Fernando Mercês از محققان تهدیدات سایبری شرکت ترند میکرو می‌گوید: جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بهانه و طعمه بسیار خوبی برای خلافکاران سایبری است تا به گسترش بدافزارها، ویروس‌ها و تهدیدات سایبری اقدام کنند.